fot. PAP

PKP Cargo bliżej prywatyzacji

Związkowcy i pracodawca parafowali pakt gwarancji pracowniczych. Teraz 30 sierpnia zbierze się zarząd „Solidarności” w PKP Cargo w celu podpisania bądź odrzucenia dokumentu. To samo musi zrobić zarząd spółki.

Tym samym została już częściowo otwarta droga do sprzedaży przewoźnika; debiut na warszawskim parkiecie miałby nastąpić w IV kwartale bieżącego roku. Pakt zawiera regulacje dotyczące zakresu gwarancji zatrudnienia, premii prywatyzacyjnej w formie akcji pracowniczych spółki oraz reprezentowania pracowników w organach korporacyjnych.

Ryszard Lach – przewodniczący Śląskiego zakładu spółki PKP Cargo podkreśla, że wiele zapisów związkowcy chcieliby jeszcze zmienić, ale i tak już udało się wynegocjować korzystne rozwiązania. Jednocześnie zaznacza, że nieparafowanie dokumentu oznaczałoby oddanie losu pracowników w ręce pracodawcy.

– Gdybyśmy nie parafowali – bo nie jest jeszcze podpisany pakt gwarancji pracowniczych – to ostatniego grudnia zarząd PKP Cargo wypowiada Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, gdzie w obecnym układzie zbiorowym pracy jest okres wypowiedzenia 6 miesięcy; czyli od 1 lipca nie mielibyśmy układu zbiorowego. Tym samym nie mielibyśmy żadnej ochrony w stosunku pracy, odprawy emerytalne, wszystko by mogło być zlikwidowane, prowadzone według własnego uznania – zaznacza Ryszard Lach.

Strony zgodziły się m.in. na wypłatę jednorazowej premii w akcjach pracowniczych oraz zawieszenie sporu zbiorowego do końca grudnia 2013 roku oraz wznowienie rozmów w temacie podwyżki płac w styczniu 2014 roku.

– Nie zakończyliśmy sporu, tylko zawiesiliśmy mediację w ramach tego sporu, który jest do 15-go stycznia przyszłego roku i do 15-go stycznia przyszłego roku muszą się odbyć negocjacje o wzroście wynagrodzeń dla pracowników PKB CARGO na rok 2014. Natomiast jako element rekompensujący braku tego wzrostu wynagrodzeń teraz, październik, listopad, grudzień, czy nawet wrzesień, wynegocjowaliśmy premie średnio 1300 zł dla każdego zatrudnionego pracownika w spółce PKP CARGO – dodał Ryszard Lach.

Obecnie 100 proc. akcji PKP Cargo należy do PKP S.A. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP S.A.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej.

RIRM

drukuj