W PE nt. płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców
W Parlamencie Europejskim odbędzie się dziś debata na temat wprowadzenia przez Niemcy i Francję przepisów o płacy minimalnej, obejmujących zagranicznych kierowców ciężarówek. O debatę wnioskowali polscy europosłowie.
W przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku, a Francji – Loi Macron, które wejdą w życie 1 lipca 2016 roku.
Regulacje te, poza wprowadzeniem płacy minimalnej, obejmującej również kierowców w transporcie międzynarodowym, wprowadzają szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku.
Niemieckie i francuskie przepisy uderzają w polskie firmy transportowe i godzą w swobodę wykonywania usług na terytorium Unii Europejskiej – mówi Zbigniew Kuźmiuk, poseł do PE.
– To w oczywisty sposób podnosi koszty funkcjonowania i czyni polskich kierowców mniej konkurencyjnymi. Mam nadzieję, że ta debata i nacisk posłów na komisję nie pozwolą wyciszyć tej sprawy i za jakiś czas Francuzi i Niemcy zostaną zobowiązani do wycofania się z tych przepisów. Jest także droga skarżenia tych przepisów przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, bo wszystko wskazuje na to, że są one niezgodne z prawem unijnym – podkreśla Zbigniew Kuźmiuk.
Strony niemiecka i francuska otrzymały już w połowie czerwca upomnienia od Komisji Europejskiej. Zdaniem instytucji, prawo narusza zasady, które obowiązują na jednolitym rynku krajów członkowskich.
RIRM