Niepewna sytuacja na kolei
Minister Infrastruktury stwierdziła, że po pierwszym kwartale 2015 r. będzie trudniej o wielomilionową rezerwę dla Przewozów Regionalnych.
Proponowany plan restrukturyzacji zakłada m.in. pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój.
Minister Maria Wasiak odniosła się też do sprzeciwu związków zawodowych wobec zwalniania pracowników przewozów. Jak stwierdziła, ratujemy firmę jako podmiot gospodarczy. To jest niezbędne działanie i musi być podjęte bardzo szybko.
Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych podkreślił, że tego typu słowa w okresie świąt są wielce niestosowne. Dodaje, że kolejarze nie pozwolą, żeby brak podejmowania decyzji zarówno przez ministra jak przez właścicieli tj. samorządy, był przyczyną zwalniania pracowników.
– Jeżeli będziemy rozmawiali na temat restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, oddłużenia programu naprawczego i konsolidacyjnego w obszarze segmentu Przewozów Regionalnych w Polsce, to jesteśmy gotowi do tych rozmów. Jeżeli zarówno tych rozmów jak i programu naprawczego nie będzie i w skutek tego będą zwalniani pracownicy, to wtedy należy się spodziewać strajku ogólnopolskiego – powiedział Leszek Miętek.
W połowie grudnia Wielkopolska była ósmym województwem, które opowiedziało się za restrukturyzacją przewoźnika. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów w PR. Zarząd spółki kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.
Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. W ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1,6 tys. pociągów przewoźnika.
RIRM