fot. PAP/Jacek Turczyk

Mieszkańcy gminy Baranów zagłosowali przeciwko budowie CPK

Mieszkańcy gminy Baranów zagłosowali przeciwko budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczas wczorajszego referendum 84 proc. uczestników głosowania powiedziało „Nie” dla budowy CPK. Frekwencja wyniosła ok. 47 proc.

Uprawnionych do głosowania było 4 tys. 120 osób. Udział w referendum wzięło 1932 mieszkańców. W referendum postawiono dwa pytania:

  1. Czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów?
  2. Czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?

Za korzystne zapisy uznało tylko 5,8 proc. głosujących, a ponad 94 proc. oceniło, że będą one niedobre dla mieszkańców gminy Baranów. Budowy CPK nie chce 84 proc. głosujących. Nie zgadzali się oni m.in. z wycenami odszkodowań dla osób, które stracą grunty na rzecz budowy obiektu. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapewnił jednak, że odszkodowania będą godne i dokładnie oszacowane.

Odszkodowanie, które pozwoli odtworzyć nieruchomości w innym miejscu, zakupić na te potrzeby działki, bo taka jest zasada – zaznaczył Andrzej Adamczyk.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać na ok. 3 tys. hektarów gruntów. Jak pokazują ekspertyzy, to właśnie gmina Baranów jest najlepszym miejscem do powstania CPK, które znacząco odciążyłoby ruch lotniczy na warszawskim Okęciu. To bardzo korzysta inwestycja – wskazał ekspert lotniczy Andrzej Wardziak.

– Uważam, że jest to ostatnia chwila, żeby wejść w ten biznes. Połączenie Polski z Azją to jest bardzo dobre rozwiązanie – powiedział ekspert.  

Budowa nowego portu jest konieczna, bo warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w stolicy jest na wyczerpaniu, a ruch lotniczy w regionie cały czas rośnie.

Połączenia dalekodystansowe z Azją spowodują, że CPK między Łodzią a Warszawą stanie się takim hubem na całą Europe Środkowo-Wschodnią. Jak do tej pory nie było takiego miejsca – dodał Andrzej Wardziak.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln osób. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować od 30 do 35 mld zł. Port ma być budowany do końca 2027 r.

PAP/RIRM

drukuj