fot. flickr.com

MI: potwierdzono konkurencyjność kolei dużych prędkości dla państw V4

Według wstępnych analiz połączenie koleją dużych prędkości Polski, Czech, Słowacji i Węgier ma potencjał umożliwiający osiągnięcie konkurencyjności czasowej i cenowej w stosunku do innych środków transportu – ocenia resort infrastruktury.

„Według wstępnych analiz połączenie koleją dużych prędkości stolic Polski, Czech, Słowacji i Węgier, a także największych ośrodków gospodarczych leżących w granicach tych państw, posiada potencjał umożliwiający osiągnięcie konkurencyjności czasowej i cenowej w stosunku do innych środków transportu” – napisano w przesłanym w środę PAP komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

„Jest to możliwe, ponieważ dystans dzielący ośrodki leżące na trasie takiego połączenia jest optymalny dla funkcjonowania kolei dużych prędkości” – dodano.

Resort infrastruktury przypomniał, że na spotkaniu premierów V4 (Grupy Wyszehradzkiej) w Budapeszcie 21 czerwca 2018 r. przyjęta została wspólna deklaracja dotycząca współpracy na rzecz utworzenia szybkiego połączenia kolejowego w Europie Środkowej. Natomiast 1 października 2018 r. w Štrbskim Plesie na Słowacji ministrowie transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej podpisali list intencyjny w sprawie Kolei Dużych Prędkości w Europie Środkowej, ustanawiający grupę roboczą, mającą koordynować działania zaangażowanych państw. Prace grupy toczą się od początku tego roku.

Wskazano, że realizacja projektu wzmocni obecną bliską współpracę krajów Grupy Wyszehradzkiej.

„Znacząca poprawa połączeń transportowych stworzy warunki do pogłębienia relacji gospodarczych i społecznych. Efektywnie funkcjonujący transport ułatwi przepływ osób i wzajemne kontakty. Jest to również przedsięwzięcie modernizacyjne, wprowadzające gospodarki i sieci transportowe państw regionu na wyższy etap rozwoju technologicznego” – napisano w komunikacie.

Zdaniem MI realizacja projektu przyczyni się też do rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw biorących udział w jego realizacji i poprawi ich konkurencyjność na rynkach globalnych.

„Wdrożenie koncepcji kolei dużych prędkości w państwach Grupy Wyszehradzkiej jest świadectwem zrozumienia potrzeby rozwoju zaawansowanego technologicznie i jednocześnie zrównoważonego ekologicznie transportu” – dodano.

Kolej dużych prędkości – jak podkreślono – jest perspektywicznym typem transportu, intensywnie rozbudowywanym w wielu krajach. Resort przypomniał, że Unia Europejska w swoich dokumentach strategicznych zakłada trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. Wskazuje również na konieczność połączenia stolic UE skutecznymi powiązaniami multimodalnymi w ramach sieci TEN-T.

„Obszar Europy Środkowej znacząco odbiega pod względem gęstości sieci transportowej od zachodniej części Unii Europejskiej. Wszelkie inicjatywy pozwalające przezwyciężyć ten stan rzeczy mają pozytywny wymiar dla zaangażowanych w nie państw, regionu oraz całej wspólnoty” – dodano.

PAP/RIRM

drukuj