fot. PAP/Marcin Obara

M. Wild: Rynek lotniczy nie znosi próżni. Musimy sobie uświadomić, że cały czas bierzemy udział w infrastrukturalnym wyścigu, Polska nie startuje w nim z uprzywilejowanej pozycji

Rynek lotniczy nie znosi próżni. Musimy sobie uświadomić, że cały czas bierzemy udział w infrastrukturalnym wyścigu, Polska nie startuje w nim z uprzywilejowanej pozycji. Całe cargo obsługiwane przez nas to jest niemal jedna dziesiąta carga obsługiwanego przez jeden z portów lotniczych w Niemczech. Mówimy tutaj o sytuacji, w której naszą intencją jest odzyskanie pewnego udziału w podziale łańcuchów dostaw, by przechodziły przez Polskę. Każdy rok, miesiąc opóźnienia w budowie CPK to wymierne szkody, które ponosimy – mówił Mikołaj Wild, były prezes spółki CPK, były pełnomocnik rządu do spraw CPK, ekspert Stowarzyszenia „Tak dla CPK”, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Centralny Port Komunikacyjny jest dla Polski niezwykle ważną inwestycją. Niestety, po objęciu władzy przez koalicję Donalda Tuska projekt mocno przystopował i zmienił swoje pierwotne założenia. Została zmniejszona m.in. liczba linii kolejowych, których realizacja miała zakończyć się do 2030 roku.

Na poziomie deklaracji wszyscy się zgadzają i mówią, że są za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jeżeli chodzi o szczegóły, to niestety z przykrością muszę stwierdzić, iż pod koniec zeszłego roku nastąpiło kilka zdarzeń, które przeobraziły ten projekt, po części można stwierdzić, że stał się karykaturą. Liczba linii kolejowych przewidzianych do realizacji do 2030 roku zmalała przeszło dwukrotnie. Bardzo gwałtownie zostało zmniejszone finansowanie podstawowych inwestycji około lotniskowych – zauważył Mikołaj Wild.

Były prezes spółki CPK zauważył, że wniesienie odwołań do decyzji lokalizacyjnych jest pretekstem do niewystępowania o zezwolenie na budowę inwestycji.

Oznacza to tyle, iż daje rządzącym pretekst, by nie występować o zezwolenie na budowę. Istnieją możliwości prawne, aby wystąpić o pozwolenie na budowę  w oparciu o pierwszoinstancyjną decyzję lokalizacyjną. Została ona wydana 10 stycznia, to jest blisko 10 miesięcy po zakładanym terminie, co po części jest wynikiem działań intencjonalnych przewlekania postępowania, by przed wyborami prezydenckimi nie podejmować trudnych decyzji wiążących się np. z wywłaszczaniem ludzi. W mojej ocenie ostatnie stwierdzenia, które płyną ze strony spółki, oznaczają, że rozpoczęcie najpoważniejszych robót budowlanych w 2026 roku staje pod znakiem zapytania – powiedział były pełnomocnik rządu ds. CPK.

Rządzący gwałtownie zmniejszyli finansowanie inwestycji okołolotniskowych, taki krok to ukłon w stronę Niemiec.

Rynek lotniczy nie znosi próżni. Musimy sobie uświadomić, że cały czas bierzemy udział w infrastrukturalnym wyścigu, Polska nie startuje w nim z uprzywilejowanej pozycji. Całe cargo obsługiwane przez nas to jest niemal jedna dziesiąta carga obsługiwanego przez jeden z portów lotniczych w Niemczech. Mówimy tutaj o sytuacji, w której naszą intencją jest odzyskanie pewnego udziału w podziale łańcuchów dostaw, by przechodziły przez Polskę. Każdy rok, miesiąc opóźnienia w budowie CPK to wymierne szkody, które ponosimy – oznajmił ekspert Stowarzyszenia „Tak dla CPK”.

Stowarzyszenie „Tak dla CPK” organizuje Ogólnopolski Kongres TakDlaCPK, którego celem jest dyskusja na temat przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wydarzenie odbędzie się 22 marca w Kaliszu. Miejsce nie jest przypadkowe, ponieważ to właśnie Kalisz stał się symbolem negatywnych skutków, jakie niesie za sobą nowa koncepcja projektu.

Wybraliśmy Kalisz, dlatego że stał się symbolem wszystkich negatywnych skutków, które niesie za sobą przyjęcie nowej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o to, iż w imię minutowych oszczędności na dojazdach między największymi miastami, pomijane są mniejsze miasta. Miejscowością, która ma zostać omijana przez kolej dużych prędkości, jest Kalisz, gdzie zgodnie z wybranym i zakomunikowanym wariantem kolej dużych prędkości ma omijać to miasto. Z punktu widzenia mieszkańców miasta, którzy mogą obserwować tylko mijające ich pociągi, jest to nie do zaakceptowania. To jest klasyczny przykład, gdzie w imię rozwoju większych miast bagatelizujemy, krzywdzimy mniejsze ośrodki miejskie, które mają ogromny potencjał. Zaproszenie na kongres kierowane jest do wszystkich osób, które chcą porozmawiać w sposób uczciwy, rzetelny i dowiedzieć się więcej o projekcie CPK tym, który był realizowany i który obecnie jest realizowany. Chodzi o to, by zapewnić społeczeństwu i opinii publicznej jak najwięcej obiektywnej, rzetelnej, eksperckiej wiedzy na temat tego, w jakim punkcie rozwoju projektu jesteśmy, gdzie zmierzamy i co to oznacza nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także gospodarki i obronności naszego kraju – akcentował Mikołaj Wild.

Całą rozmowę z Mikołajem Wildem można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj