KO chce „Strefy Czystego Transportu” w Warszawie. D. Figura: Propozycja jest niekorzystna dla mieszkańców. Strefa w tym kształcie będzie strefą wykluczenia komunikacyjnego
Politycy Prawa i Sprawiedliwości domagają się unieważnienia uchwały wprowadzającej w Warszawie Strefę Czystego Transportu. Pojawił się też pomysł przeprowadzenia w stolicy referendum.
W czwartek Rada Warszawy głosami radnych Koalicji Obywatelskiej przyjęła uchwałę o „Strefie Czystego Transportu”, która ograniczy ruch samochodów w stolicy. Strefa obejmie obszar centrum Warszawy, głównie Śródmieście i fragmenty graniczących z nim dzielnic.
Od połowy przyszłego roku nie będą mogły do niej wjechać Diesle starsze niż 18 lat oraz samochody benzynowe mające 27 lat lub więcej. W kolejnych latach zakazem wjazdu do Strefy będą objęte nowsze modele aut.
– Propozycja jest niekorzystna dla mieszkańców. Bliskie są nam tematy ekologii oraz troski o zdrowie warszawiaków, ale propozycja ta nie jest na czasie. Ona posuwa się zbyt daleko. Wcześniej w stolicy trzeba przeprowadzić więcej istotnych reform, które związane są np. z ochroną powietrza. Strefa w tym kształcie będzie strefą wykluczenia komunikacyjnego – zwrócił uwagę przewodniczący klubu radnych PiS, Dariusz Figura.
Trzy tygodnie temu odrzucono wniosek @warszawskipis o Referendum w sprawie Strefy Czystego Transportu. Dziś mieszkańcy przyszli z odpowiedzią. Nie wszyscy mają możliwość wejścia na salę obrad Rady Warszawy, protestują za zamkniętymi drzwiami. Chcemy, aby wysłuchano wszystkich pic.twitter.com/y42709g8dZ
— Cezary Andrzej Jurkiewicz (@c_jurkiewicz) December 7, 2023
Najbardziej poszkodowani będą najbiedniejsi, użytkujący stare auta. Będą zmuszani do inwestycji, jeżeli chodzi o zakup nowych aut. W innym wypadku będą pozbawieni możliwości korzystania z auta w centralnym obszarze miasta – kontynuował radny.
– Często samochód w tej części miasta wykorzystuje się do załatwienia życiowych spraw – transport dzieci do szkoły, dojazd do szpitala. Potrzeb życiowych jest masa, a komunikacja miejska w Warszawie cały czas nie osiągnęła poziomu rozwoju miast Europy Zachodniej, gdzie tego typu rozwiązania są wprowadzane – wskazał Dariusz Figura.
Radni i posłowie Prawa i Sprawiedliwości złożyli do wojewody mazowieckiego wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały wprowadzającej SCT. Dodatkowo zgłoszą poprawki do projektu uchwały, który ma na celu zmniejszenie uciążliwości tej strefy dla mieszkańców.
– Poprawki będą dotyczyły zarówno terminów wejścia uchwały, jak i obszaru Strefy oraz norm, którym będą podlegały samochody. (…) Chcemy zwiększyć krąg osób uprawnionych do wjazdu do Strefy – wyjaśnił przewodniczący klubu radnych PiS.
Po pokazie demokracji z zamykaniem drzwi przed mieszkańcami oraz odrzuceniu wszystkich poprawek @warszawskipis Koalicja "Obywatelska" przegłosowała projekt uchwały ws Strefy Wykluczenia Komunikacyjnego pic.twitter.com/0uFxLqyNoc
— Dariusz Figura (@dariusz_figura) December 7, 2023
Wprowadzenie „Strefy Czystego Transportu” krytykuje też inicjatywa Stopkorkom. Działacze rozpoczęli zbiórkę podpisów pod wnioskiem do władz Warszawy o przeprowadzenie referendum w sprawie strefy.
RIRM