Trzy oferty na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
MTM, Skanska oraz konsorcjum firm: Budimex i Strabag chcą budować dojazdy do przystanków i węzły integracyjne Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Spółka zamawiająca, czyli Gdańskie Inwestycje Komunalne, otworzyła wczoraj oferty w przetargu na budowę infrastruktury towarzyszącej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przetarg dotyczy budowy dojazdów do przystanków PKM Jasień i Kiełpinek oraz budowy węzłów integracyjnych PKM Jasień, Kiełpinek i Brętowo. Zbudowana ma też być infrastruktura towarzysząca, m.in. budynki socjalne, zatoki autobusowe i parkingi dla samochodów oraz rowerów czy wiaty przystankowe. Choć PKP uspokaja, że przepustowość torów wystarczy na przyjęcie również Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to z niepokojem na te sytuację patrzą kolejowi przewoźnicy towarowi.
Wiele wątpliwości w tej kwestii ma również poseł Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
– Tutaj będzie dochodziło do kolizji. Nie podano informacji, jak upłynni się ruch na magistrali węglowej. Nie podano informacji, czy Pomorska Kolej Metropolitalna, pociągi Pendolino i wreszcie pociągi PKP Cargo będą mogły płynnie poruszać się po magistrali. Jeżeli priorytety będą miały pociągi osobowe, to ucierpi na tym gospodarka, polski transport kolejowy, a także port w Gdyni – zaznaczył poseł Andrzej Adamczyk.
Inwestycja ma być zakończona do końca września 2015 r. i będzie największą w historii samorządu woj. pomorskiego. Pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna. Umożliwi to po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby.
RIRM