Media katolickie zawsze pod prąd

Ks. kard. Zenon Grocholewski: Media katolickie nie mogą się wszystkim podobać, bo wtedy na pewno nie będą katolickie.

Do tworzenia i wspierania mediów katolickich wezwał ks. kard. Zenon Grocholewski, prefekt Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego Stolicy Apostolskiej, który wziął wczoraj udział w konferencji naukowej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. – Jako katolicy jesteśmy zobowiązani do tworzenia własnych mediów, solidnych, dobrych, atrakcyjnych. Dlatego kongregacja, w której pracuję, mocno wspiera wszystkie wysiłki idące w tym kierunku, wszystkie instytucje oraz wydziały na uniwersytetach katolickich, których jest bardzo dużo w świecie. Wspieramy wszystkie inicjatywy, które zmierzają do przygotowania ludzi mediów – powiedział ksiądz kardynał. – Jest anomalią, że w kraju tak katolickim jak nasz, w którym mamy prawie 90 proc. katolików, tych 90 proc. katolickości nie widać w mediach – dodał. 

Kilkudziesięciu naukowców z kraju i zagranicy debatowało na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II na temat edukacyjnych aspektów współczesnych mediów. Międzynarodową konferencję „Media w wychowaniu chrześcijańskim” zorganizowały Instytut Pedagogiki oraz Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej KUL. Honorowy patronat nad sympozjum objął ks. kard. Zenon Grocholewski, prefekt watykańskiej Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego, który przewodniczył uroczystej Mszy św. przed rozpoczęciem obrad oraz wygłosił wykład inauguracyjny.
Kardynał zauważył, że reakcją na nieobecność katolików w mediach nie powinno być narzekanie, tylko tworzenie własnych, katolickich, solidnych mediów.
– Musimy sobie zdawać sprawę, że te media będą krytykowane, bo będą występowały przeciw aborcji, będą mówiły o wartościach, które się nie podobają niektórym ludziom, dla których będą kamieniem obrazy – podkreślił ks. kard. Grocholewski. – Ale media katolickie nie mogą się wszystkim podobać, bo wtedy na pewno nie będą katolickie – zaznaczył.
Jak wskazał ksiądz kardynał, głównym powodem tak szerokiego zainteresowana Kościoła mediami jest troska o człowieka, który musi znajdować swoje miejsce w nieustannie zmieniającym się świecie. Jednym z elementów tego świata są nowe technologie medialne, co rodzi potrzebę podjęcia refleksji nie tylko w kwestii wykorzystania tych środków w procesie wychowania, ale również należytego przygotowania człowieka do korzystania z nich.
Wiele miejsca w swoim wystąpieniu ks. kard. Grocholewski poświęcił przygotowaniu współczesnego, zwłaszcza młodego człowieka do korzystania z mediów. Nie do przecenienia jest w tym kontekście rola rodziny, co nakłada na rodziców szczególnego rodzaju obowiązki.
– Rodzice muszą sobie przyswajać i praktykować umiejętności krytycznych widzów, słuchaczy i czytelników. Odgrywają bowiem w swoich domach role wzorów rozważnego korzystania z mediów. Stosownie do wieku dzieci powinny przechodzić formację moralną, nie wchodząc na łatwą drogę bezkrytycznej bierności, nie poddając się naciskowi rówieśników ani wyzyskowi komercyjnemu – wskazał.
Kształtowanie właściwych postaw wobec nowych technologii medialnych jest również jednym z głównych zadań mediów katolickich, które powinny stawać się swojego rodzaju wzorem w świecie środków przekazu.
– Praktyka mass mediów w samym Kościele musi być przykładna i nienaganna. Powinna stosować się do najwyższych standardów prawdomówności, odpowiedzialności, wrażliwości na prawa człowieka i innych obowiązujących zasad i norm. Celem mediów kościelnych powinno być przekazywanie pełnej prawdy o sensie ludzkiego życia, o jego historii na przestrzeni wieków, zwłaszcza w świetle objawionego Słowa Bożego i nauczania Magisterium – podkreślił ks. kard. Zenon Grocholewski.
Do konieczności kształtowania właściwych postaw wobec mediów nawiązał w wykładzie „Logosfera jak środek wychowania do mediów” ks. bp Adam Lepa, członek Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski. W jego przekonaniu, najskuteczniejszym miejscem wychowania do mediów jest rodzina. Szczególną rolę ma tu do odegrania właściwie zorganizowana logosfera rodziny, czyli rodzinne środowisko słowa.
– W logosferze rodziny zwraca uwagę przede wszystkim atmosfera bez hałaśliwości, sprzyjająca refleksji, dbałość o systematyczne uzupełnianie biblioteki zawierającej oprócz wartościowych książek również zestaw czasopism, kolekcję nagrań z dziełami literatury pięknej. Biblioteka powinna być uporządkowana i nieprzypadkowa i stanowić dumę domowników – powiedział ks. bp Lepa, podkreślając potrzebę zachowania w środowisku rodzinnym przewagi słowa drukowanego nad mediami elektronicznymi.
Zdaniem ks. bp. Adama Lepy, właściwie ukształtowany stosunek do mediów przejawia się w zachowaniu dystansu emocjonalnego, postawie krytycznej, umiejętności odbioru selektywnego i interaktywnej relacji do mediów.


Adam Kruczek, Lublin
drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl