fot. wikipedia

Wkrótce społeczne konsultacje dot. edukacji dzieci niepełnosprawnych

W ciągu najbliższych dwóch tygodni do konsultacji społecznych mają ponownie trafić trzy rozporządzenia ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami.

Projekty dwóch rozporządzeń, wprowadzające zmiany w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zostały przekazane do konsultacji już w kwietniu, spotkały się wtedy jednak z krytyką części rodziców. Podkreślali oni, że są one niekorzystne dla dzieci, zwłaszcza jeśli chodzi o zmiany w nauczaniu indywidualnym.

Wiceminister edukacji Marzena Machałek podkreśla, że narosło wiele nieporozumień nt. tego czym jest indywidualny program terapeutyczno-edukacyjny, a czym jest nauczanie indywidualne. Jak tłumaczy, Ministerstwo Edukacji Narodowej chce doprecyzować te pojęcia.

– Chcemy, przygotowując te zapisy, wszelkie możliwości rozwiać. Dziecko, które jest chore i nie może chodzić do szkoły, będzie miało nauczanie indywidualne. Dziecko, które jest chore i od czasu do czasu może być w szkole, będzie miało taki system opieki, edukacji, uwzględniony w rozporządzeniu, że będzie mogło płynnie – jeżeli będzie w lepszym stanie – przebywać w szkole. Dziecko, które jest niepełnosprawne, a niepełnosprawność jest stanem, a nie chorobą – chcielibyśmy, żeby było wśród dzieci, rówieśników, bo najlepszym terapeutą jest kolega z ławki. Natomiast takie dziecko, jeśli będzie potrzebowało indywidualnych zajęć, to będzie je miało zorganizowane – mówi Marzena Machałek.

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce, aby przepisy weszły w życie 1 września bieżącego roku.

RIRM

drukuj