fot. PAP/Radek Pietruszka

[TYLKO U NAS] P. Sałek: Elektromobilność to przyszłość oraz ochrona środowiska

Elektromobilność to przyszłość, to innowacje, to rozwój nowych technologii. To także ochrona środowiska, ochrona powietrza i zmniejszenie emisji transportowej, ponieważ oprócz niskiej emisji, która powstaje w sektorze bytowo-komunalnym, dodatkowo mamy jeszcze w niektórych miejscach w Polsce, szczególnie w aglomeracjach miejskich, problemy z emisją transportową – powiedział w rozmowie z red. Szymonem Kozupą z TV Trwam wiceminister środowiska Paweł Sałek.

Pakiet elektromobilności w naszym kraju ma na celu poprawę jakości powietrza – podkreślił Paweł Sałek.

– Cały pakiet związany z rozwojem elektromobilności w Polsce ma służyć temu, aby jakość powietrza, jeśli chodzi o emisję z transportu, się poprawiała. Narodowy Fundusz będzie przekazywał pieniądze na zakup tzw. autobusów przyszłości. To mniej więcej odbędzie się za dwa lata, kiedy powstanie polski autobus dla polskich miast, szczególnie dedykowany dla aglomeracji miejskich, w sposób szczególny dla aglomeracji katowickiej, śląskiej. To jest sposób walki o czyste powietrze – tłumaczył.

Polska zawsze reklamowała własną myśl technologiczną przy okazji takich wydarzeń, jak chociażby Konferencje Stron Konwencji Klimatycznej – zwrócił uwagę pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej.    

– My zawsze promowaliśmy polską myśl technologiczną przy okazji wszystkich Konferencji Stron Konwencji Klimatycznej, gdzie zawsze jest ogromna ilość uczestników – 20-30 tys. osób. Dlatego też zawsze polska delegacja, gdy minister Szyszko był przewodniczącym polskiej delegacji, promowała różne polskie technologie, m.in. także elektryczne autobusy – zaznaczył rozmówca TV Trwam.

Wiceminister środowiska wskazał, że obecnie istnieją dwa rodzaje problemów z powietrzem w Polsce.

– Pierwszy to jest tzw. emisja niska z sektora bytowo-komunalnego, które wynika z tego, że słabej jakości paliwa bądź odpady są spalane w kiepskich instalacjach grzewczych. Druga rzecz to jest emisja transportowa – wyjaśnił.

Jednym z założeń ustawy o elektromobilności jest możliwość decydowania przez władze lokalne o możliwości wprowadzenia stref zeroemisyjnych – podkreślił Paweł Sałek.

– Bezpłatna komunikacja miejska jest dopuszczalna i czasami firmy transportowe decydują się na to, żeby komunikacja była bezpłatna. Te zapisy, które są w ustawie o elektromobilności mówią o tym, że samorząd dobrowolnie może zdecydować o tym, czy zrobić strefę zeroemisyjną w danym mieście. To jest decyzja samorządów. To jest pozostawione do decyzji władz lokalnych – powiedział pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej.

RIRM

drukuj