Rajd Polski. Zwycięstwo Ogiera, Polacy bez sukcesów
Broniący tytułu Francuz Sebastien Ogier (VW Polo WRC) wygrał 71. Rajd Polski, siódmą rundę mistrzostw świata i umocnił się na pozycji lidera cyklu. Drugie miejsce zajął Norweg Andreas Mikkelsen, a trzecie Belg Thierry Neuville. Polacy bez sukcesów.
Duże brawa ostatniego dnia rajdu zebrali kierowcy zespołu Volkswagena. Finałowy odcinek specjalny Baranowo 2 – Power Stage padł ich łupem. Zwyciężył Ogier, drugie miejsce zajął Mikkelsen, a trzecie Fin Jari-Matti Latvala. Ta trójka otrzymała dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Ogier – trzy, Mikkelsen – dwa i Latvala – jeden.
Z czterech rozegranych w niedzielę odcinków specjalnych trzy wygrał Latvala. Fin chciał wyprzedzić czwartego w klasyfikacji generalnej rodaka Mikko Hirvonena (Ford Fiesta WRC). Przed ostatnim OS-em tracił do niego 8 sekund, dlatego postawił wszystko na jedną kartę, pojechał doskonale, był szybszy od rywala o 7,3 s. Do szczęścia zabrakło 0,7 s – tyle przewagi miał Hirvonen nad Latvalą po 22 odcinkach specjalnych. Planowano rozegrać 24, ale dwa na Litwie zostały odwołane ze względów bezpieczeństwa.
Robert Kubica, po sobotnich problemach technicznych, urwanym kole, a w niedzielę karze za spóźnienie przy wyjeździe z porannego serwisu, uplasował się ostatecznie na 20. pozycji. Wyżej, na 18. znalazł się Jarosław Kołtun (Ford Fiesta R5), a tuż za mistrzem świata WRC-2 z poprzedniego sezonu sklasyfikowano Huberta Ptaszka (Ford Fiesta S2000).
Krzysztof Hołowczyc i Michał Sołowow (obaj Ford Fiesta WRC) nie ukończyli rajdu z powodu uszkodzeń samochodów podczas dachowania. W mistrzostwach świata prowadzi Ogier – 166 pkt, przed Latvalą – 116 pkt i Mikkelsenem – 83 pkt. Wszyscy to kierowcy teamu Volkswagen Motorsport. Niemiecki zespół zaangażował w rajdowe mistrzostwa świata poważne środki. Ich baza w parku maszyn przypominała małe miasteczko ze sporych rozmiarów halą sportową, gdzie serwisowano samochody, restauracją, barem, gabinetem odnowy biologicznej i minihotelem. Serwisy innych ekip, nawet Forda, wyglądały przez niemieckim teamie ubogo. Rajd cieszył się ogromnym zainteresowaniem kibiców. Na odcinkach specjalnych zawodników dopingowały tłumy, w tym roku nie było większych problemów z krnąbrnymi fanami, którzy nie chcieli wykonywać poleceń służ porządkowych. Jedynym niewypałem były odcinki na Litwie, których dwa razy nie udało się przejechać. W zgodnej opinii ekspertów, jeżeli 72. Rajd Polski ma być nadal polsko-litewski, trzeba będzie tam znaleźć inne, szutrowe trasy, gdyż piaszczyste drogi się do tego nie nadają.
Wyniki Rajdu Polski:
1. Sebastien Ogier (Francja/VW Polo WRC) 2:34.02,0
2. Andreas Mikkelsen (Norwegia/VW Polo WRC) strata 1.07,7
3. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai i20 WRC) 2.13,5
4. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford Fiesta WRC) 2.32,4
5. Jari-Matti Latvala (Finlandia/VW Polo WRC) 2.33,1
6. Juho Hanninen (Finlandia/Hyundai i20 WRC) 2.49,9
…
18. Jarosław Kołtun (Polska/Ford Fiesta R5) 19.27,9
20. Robert Kubica (Polska/Ford Fiesta WRC) 25.02,3
21. Hubert Ptaszek (Polska/Ford Fiesta S2000) 25.35,4
Klasyfikacja generalna (po 7 rundach):
1. Sebastien Ogier (Francja/VW Polo WRC) 166 pkt
2. Jari-Matti Latvala (Finlandia/VW Polo WRC) 116
3. Andreas Mikkelsen (Norwegia/VW Polo WRC) 83
4. Mads Ostberg (Norwegia/Citroen DS3 WRC) 66
5. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford Fiesta WRC) 52
6. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai i20 WRC) 46
…
12. Robert Kubica (Polska/Ford Fiesta WRC) 12
PAP