Śląskie: Wymieniono dach drewnianej świątyni w Lalikach

Wymienione zostało pokrycie dachu zabytkowej drewnianej świątyni pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Lalikach-Pochodzitej na Żywiecczyźnie – podały służby prasowe diecezji bielsko-żywieckiej. Dach oraz dzwonnicę pokrył gont modrzewiowy.

Ks. dr Szymon Tracz, odpowiedzialny w diecezji bielsko-żywieckiej za konserwację architektury i sztuki sakralnej, poinformował, że kościół jest jedną z 21 drewnianych świątyń w Beskidach. W ub.r. został on wpisany do rejestru zabytków województwa śląskiego.

Śląski konserwator zabytków uzasadnił wpisanie kościoła do rejestru tym, że „jest on dobrze zachowanym przykładem tradycji budownictwa ludowego”.

„Snycerka oraz przedstawienia wykonane techniką wypalania składają się na interesującą kompozycję wystroju kościoła. Walor artystyczny wynika ze scharakteryzowanej powyżej formy architektonicznej kościoła, prezentującej wysoką jakość projektową i wykonawczą” – wskazał.

Diecezja podała, że wymiana pokrycia była możliwa dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która pokryła 100 proc. kosztów zaplanowanych prac.

„Drewniany kościół na murowanej podbudowie został wzniesiony w latach 1947-1948 staraniem ówczesnych mieszkańców, którzy założyli Komitet Budowy Kaplicy w Pochodzitej. Wcześniej na tym miejscu stała drewniana dzwonnica z 1917 r., z której dzwon wzywał mieszkańców do modlitwy na Anioł Pański oraz w czasie zagrożeń i żywiołów. (…) Spłonęła w 1945 r.” – powiedział cytowany w komunikacie ks. dr Szymon Tracz.

Inicjatorem budowy świątyni, która została później rozbudowana w latach 1965-1969, był Karol Fiedor, który ofiarował na ten cel część swojej działki, a także Józef Pytel. Kościół wzniósł cieśla Sylwester Babik. Kościół poświęcono w 1952 r.

„Wewnątrz zachował się oryginalny wystrój i zdobienia, na który składają się wypalane i rzeźbione w drewnie sceny Drogi Krzyżowej, postacie apostołów i świętych, rzeczy ostateczne człowieka, tajemnice różańcowe oraz cykl przedstawień ze Starego i Nowego Testamentu, co upodabnia świątynię do wnętrz dekorowanych w ten sposób w średniowieczu” – powiedział duchowny.

Prace stolarskie i rzeźbiarskie wykonał Jan Krężelok z Koniakowa, Michał Porębski, Franciszek Zawada, Ludwik Zawada, Franciszek Jakus, Franciszek Wojtas.

PAP

drukuj