fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

Wielkopolskie: Minister Emilewicz zainicjowała w szkole we Wronkach program P-TECH

Program rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH zainicjowała w czwartek w Zespole Szkół we Wronkach (Wielkopolskie) minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. W pilotażu, poza szkołą z Wronek, biorą udział dwie szkoły techniczne z Katowic.

Głównym celem globalnego programu edukacyjnego P-TECH jest wsparcie lokalnych społeczności przez odpowiednie przygotowanie młodzieży do pracy w zawodach o specjalności informatycznej, które oprócz zdobycia dyplomu ukończenia szkoły średniej, wymagają odpowiednich umiejętności, jednak niekoniecznie kilkuletnich studiów wyższych.

„Jest to program realizowany przy współpracy szkół zawodowych oraz firm. To program ważny, bo jeśli mówimy o podstawach utrzymania dobrego poziomu gospodarczego i dobrego tempa wzrostu jaki mamy, z całą pewnością jednym z największych wyzwań jest rynek pracy. Rynek pracy to dobre kadry, które są gotowe pracować w przemyśle 4.0. Tych dobrych kadr nie przygotujemy, jako administracja publiczna, sami. Musimy to robić w dobrym partnerstwie z firmami” – powiedziała w czwartek we Wronkach Jadwiga Emilewicz.

Minister zaznaczyła, że włączenie się szkoły w projekt wiąże się z wieloma korzyściami dla uczniów.

„Firmy, które są w tym partnerstwie wyposażają pracownie szkół, w których kształci się mechatroników, informatyków, przyszłych inżynierów. To nie tylko kształcenie zawodowe prowadzone przez pracowników z partnerskich firm, ale także możliwość uczestniczenia w stażach zagranicznych” – powiedziała szefowa resortu.

Jadwiga Emilewicz podkreśliła, że Zespół Szkół we Wronkach to „wyjątkowa szkoła, która przyciąga uczniów z całej Wielkopolski; liczba kandydatów jest większa niż oferowana liczba miejsc, placówka zajmuje też wysokie miejsca w rankingach szkół zawodowych”.

„Od czterech lat pracujemy nie tylko nad poprawą jakości szkolnictwa zawodowego, ale także nad zmianą reputacji tego szkolnictwa. Chcielibyśmy, aby ono było realną alternatywą dla młodych przyszłych inżynierów. Mamy nadzieję, że ten dobry przykład, który dziś zaczynamy we Wronkach stanie się dobrą praktyką we wszystkich szkołach zawodowych i technikach w Polsce” – powiedziała minister.

Pierwszą szkołę włączono do programu P-TECH w 2011 r. na Brooklynie w ramach współpracy Departamentu Edukacji Nowego Jorku, The City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-TECH został wdrożony we współpracy z ponad 650 partnerami biznesowymi w ponad 200 szkołach z 19 krajów. W ramach wdrażanego w Polsce pilotażu szkoła z Wronek rozpoczyna współpracę z Samsungiem, natomiast szkoły z Katowic z IBM Polska oraz z Fujitsu Technology Solutions.

W ramach programu przez pięć lat nauki uczniowie zdobędą maturę oraz dyplom technika informatyka lub technika mechatronika, poszerzając wiedzę pod opieką swojego mentora i zdobywając nowe umiejętności.

W przekazanym we wtorek PAP komunikacie IBM Polska poinformowano, że w Europie, w tym roku P-TECH startuje również w szkołach w Wielkiej Brytanii, Francji, Czechach i w Irlandii.

Z przekazanych PAP danych wynika, że w Polsce w ostatnim kwartale 2018 r. bezrobocie wśród absolwentów szkół średnich zawodowych oraz policealnych, w ciągu roku po ukończeniu edukacji, wynosiło 26,5 proc. W sektorze nowych technologii w Polsce brakuje co najmniej 50 tys. pracowników.

„Zapewnienie odpowiedniego kształcenia na tym poziomie może stanowić pomost pomiędzy technikum a rynkiem pracy lub kontynuowaniem nauki na studiach wyższych” – podano w komunikacie.

Jak podano, P-TECH nie wymaga wprowadzania zmian do podstawy programowej. Firma partnerska we współpracy z kadrą dydaktyczną szkoły dostarcza dodatkowy wkład merytoryczny lub narzędzia do już istniejących przedmiotów i zajęć, tak by wyposażyć uczniów w konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy oraz w sektorze, w którym działa. Firma partnerska zobowiązuje się również wspierać absolwentów P-TECH w procesie wejścia na rynek pracy.

 

PAP/RIRM

drukuj