fot. PAP/Jerzy Muszyński

Wicemin. M. Gróbarczyk: Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego w Świnoujściu

Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego w Świnoujściu; morską energetykę wiatrową, która jest istotna dla bezpieczeństwa energetycznego – poinformował w niedzielę wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk. Dodał, że wpływy państwa z przeładunków w portach to 30 mld zł rocznie i rosną.

„Za parę dni rozpoczynamy budowę portu offshorowego, a więc morską energetykę wiatrową, która jest tak istotna dla bezpieczeństwa energetycznego. W Świnoujściu powstanie port offshorowy. Będzie on pełnił rolę niezwykle ważną, stamtąd rozpocznie się ekspansja w ramach energetyki wiatrowej” – powiedział w niedzielę w TVP1 wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.

Wskazał, że stwarza to alternatywę „taką, jakiej nie było”.

„Gdyby port nie powstał, trzeba by było korzystać z infrastruktury nie naszej, ale duńskiej, niemieckiej” – dodał wicemin. Marek Gróbarczyk.

Wskazał, że inwestycje w infrastrukturę portową podnoszą konkurencyjność Polski kosztem strony niemieckiej. Marek Gróbarczyk podkreślił, że dobitnym przykładem tego jest fakt, że w portach polskich przeładunki wzrastają, a w portach niemieckich spadają.

Wiceminister zwrócił uwagę, że rozwój polskich portów jest bardzo ważny, bo to jest ogromny wpływ do budżetu państwa.

„Z samych podatków i ceł to, co jest przeładowywane w portach, przynosi blisko 30 mld zł rocznie. To cały czas wzrasta, więc myślę, że jest o co walczyć w kontekście podnoszenia standardu życia w Polsce” – podkreślił Marek Gróbarczyk.

„Nie mamy takich deklaracji ze strony Donalda Tuska, wręcz przeciwnie. Wiemy, że wszystkie działania, które będą szkodziły chociażby stronie niemieckiej, będą zablokowane” – zaznaczył wiceminister infrastruktury.

We wrześniu br. Grupa ORLEN informowała, że wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu.

Zapowiedziano wówczas, że prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Wskazano, iż docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

Dodano, że lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. ORLEN wyjaśnił, że jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Spółka poinformowała również, że terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Podkreślono, że terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl