W życie wchodzą kolejne przepisy pakietu mobilności
Od dziś zaczynają obowiązywać kolejne przepisy unijnego pakietu mobilności. Zakładają one m.in. zmiany w wynagrodzeniach kierowców ciężarówek, którzy zostają objęci regulacjami o delegowaniu pracowników. Ich pensje mają być takie jak wynagrodzenie pracowników z kraju, przez który przejeżdżają.
Zmiany oznaczają większe wydatki dla firm transportowych. Część krajów, w tym Polska, sprzeciwiały się im, wskazując na ich protekcjonistyczny charakter. Nasz kraj krytykował też m.in. przepis nakładający na przewoźnika obowiązek cyklicznego powrotu pojazdów do państwa, w którym ma on siedzibę.
Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, przypomniał, że Polska zaskarżyła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przepisy pakietu mobilności i czeka na orzeczenie w tej sprawie.
– Nie składamy broni, jeśli chodzi o zaskarżenie sfery gospodarczej pakietu mobilności, np. nakazującej powrót pojazdu do państwa siedziby co osiem tygodni. Uważamy, że są to przepisy szkodliwe z punktu widzenia konkurencyjności w Unii Europejskiej. Faworyzują one w ten sposób państwa tzw. starej Unii. Polska w takim myśleniu nie jest osamotniona, ponieważ 9 innych państw tzw. grupy like-minded również zaskarżyło pakiet mobilności. Mam nadzieję, że zrobiliśmy to w sposób skuteczny – podkreślał Rafał Weber.
W związku z wejściem w życie unijnych przepisów od dziś kierowcy ciężarówek muszą m.in. rejestrować w tachografie przekroczenie każdej granicy.
RIRM