W trakcie wakacji utonęły 164 osoby, a na drogach zginęło ponad 400
Komenda Główna Policji podsumowała okres tegorocznych wakacji, w trakcie których utonęły 164 osoby, a na drogach zginęło ponad 400 osób. Policjanci zainaugurowali też coroczną akcję „Bezpieczna droga do szkoły”, związaną z nadchodzącym nowym rokiem szkolnym.
Podczas dzisiejszego briefingu w Komendzie Głównej @PolskaPolicja podsumowano bezpieczeństwo podczas tegorocznych wakacji oraz zainaugurowano coroczną akcję „Bezpieczna droga do szkoły”, związaną z nadchodzącym nowym rokiem szkolnym.
👉https://t.co/BUDGZti6Hl pic.twitter.com/aZSNyncR4r— Polska Policja 🇵🇱 (@PolskaPolicja) August 31, 2022
„Dzisiaj jest ostatni dzień wakacji, które w tym roku trwały 68 dni. To dni wytężonej pracy dla polskich policjantów, którzy odpowiedzialni byli za zapewnienie i zwiększenie bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku” – powiedział podczas konferencji rzecznik Komendy Głównej Policji, insp. Mariusz Ciarka.
Inspektor wskazał, że w trakcie wakacji turyści wolny czas spędzali m.in. nad wodą.
„Pomimo dużego zaangażowania różnego rodzaju służb, również w bieżącym roku doszło do tragicznych zdarzeń. Od 25 czerwca do 30 sierpnia utonęły 164 osoby. Jeżeli byśmy to porównali z zeszłym rokiem, to wygląda to bardzo podobnie, bo w 2021 roku utonęło 165 osób (…). Policjanci pełniąc służbę na polskich jeziorach, rzekach i nad morzem ponad 20 razy samodzielnie lub przy pomocy innych osób ratowali osoby tonące. Ale mieliśmy też kilka przypadków, kiedy policjanci będąc na wolnym, również ratowali tonące osoby – podkreślił rzecznik KGP.
Podał przy tym, że najbardziej tragicznym tygodniem podczas tegorocznych wakacji nad wodą był okres od 27 czerwca do 3 lipca, kiedy w polskich jeziorach i wodach utonęło 27 osób.
Nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP podsumował natomiast bezpieczeństwo na drogach podczas wakacji.
„Wakacje są czasem intensywnej służby dla policjantów pionu ruchu drogowego. Codziennie na drogi wyjeżdżało ich średnio ponad 4 tysiące. Byli zaangażowani w zapewnienie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa i porządku na drogach. Głównym celem ich działań było ograniczenie liczby wypadków i kolizji” – tłumaczył nadkomisarz.
W wakacje działała policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym.
„Od 24 czerwca do 30 sierpnia na mapie odnotowano 372 punkty. Porównując to z poprzednimi latami, zaczynając od 2019 roku, kiedy mapa zaczęła istnieć, tych punktów było 582, w 2020 roku – 437, a w 2021 roku – 451. To pokazuje, że bezpieczeństwo podczas tegorocznych wakacji było zdecydowanie większe” – zauważył.
„Doszło do 4 879 wypadków (2020 r. – 5 568; 2021 r. – 5 272), w których zginęło 407 osób (2020 r. – 488; 2021 r. – 485), a 5 828 osób zostało rannych (2020 r. – 6 488; 2021 r. – 6 236). Wśród tegorocznych ofiar wypadków 148 osób to kierowcy samochodów, 67 to piesi, 69 rowerzyści a 33 osoby to kierowcy motocykli i motorowerów” – wyliczył.
Dodał, że w trakcie wakacji do największej liczby wypadków śmiertelnych doszło w województwie wielkopolskim oraz łódzkim, natomiast najmniej na drogach województwa lubuskiego oraz opolskiego.
Podczas konferencji policjanci z Komendy Głównej Policji zainaugurowali też coroczną akcję „Bezpieczna droga do szkoły”, związaną z nadchodzącym nowym rokiem szkolnym.
„Po wakacyjnej przerwie uczniowie wracają do szkół. Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, w pobliżu placówek oświatowo-wychowawczych, należy spodziewać się większego ruchu samochodów, jak i pieszych. Policyjnych patroli w tych miejscach na pewno nie zabraknie” – zapowiedział rzecznik KGP insp. Mariusz Ciarka.
„Policjanci przez cały wrzesień będą prowadzić akcję >>Bezpieczna droga do szkoły<<. Celem tych działań jest przypominanie i uświadamianie kierowców o zachowaniu ostrożności w pobliżu szkół i placówek oświatowych, zwłaszcza w rejonie przejść dla pieszych” – tłumaczył inspektor.
Rzecznik KGP zaznaczył też, że ważnym elementem bezpieczeństwa w pobliżu szkół jest prawidłowe oznakowanie dróg.
„Dlatego w ostatnich tygodniach wakacji funkcjonariusze sprawdzali stan oznakowania i urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kierowali pisma do zarządców dróg z wnioskiem o usunięcie nieprawidłowości lub o uzupełnienie oznakowania” – dodał.
PAP