W Tomaszowie Mazowieckim odbyły się warsztaty dziennikarskie „Nowe Widnokręgi – zrozumieć media”
„Nowe Widnokręgi – zrozumieć media” to warsztaty edukacyjne dla młodzieży, które odbyły się 28 marca 2019 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr. 1 im. Tadeusza Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim. Wydarzenie zgromadziło młodzież ze szkół tomaszowskich.
Zgromadzonych gości oficjalnie powitał starosta Tomaszowa Mariusz Węgrzynowski. Następnie głos zabrał poseł Robert Telus, który życzył uczestnikom warsztatów owocnego czasu.
Program zajęć zawierał podstawowe informacje dotyczące przekazów medialnych z zakresu telewizji, radia i prasy. Podczas warsztatów wyjaśniono zagadnienia takie jak: język obrazu, światło i cień, świat dźwięku, słowo i druk.
Warsztaty miały na celu: przedstawienie różnic pomiędzy informacją a opinią, jak również perswazją a manipulacją, poznanie procentowego oddziaływania elementów przekazu telewizyjnego, takich jak obraz, dźwięk i treść, nazwanie podstawowych terminów medialnych, oraz zrozumienie, że komunikaty medialne są trudne do jednoznacznego zakwalifikowania w danej kategorii czy gatunku.
Jednocześnie uczniowie potrafili wskazać główne cechy rzetelnego przekazu informacji.
Ekipa telewizyjna zaprezentowała operatorskie techniki kamery i ukazano, czym jest „green screen”. Poproszono jednego z uczniów, aby wcielił się w rolę prezentera telewizyjnego – „pogodynki”, któremu udało się przy tym rozbawić publikę. Dzięki krótkim filmom i pomocy widowni uczniowie dowiedzieli się, na czym polega montaż i jak ważną rolę odgrywa umiejętne połączenie dźwięku i obrazu.
Podczas kolejnego wykładu ponownie zaangażowano uczniów i zaprezentowano, jak obróbka materiału, oświetlenie, makijaż i styl mówienia wpływają na odbiór treści przez widza.
W trzeciej prelekcji została przybliżona historia dźwięku. Młodzież mogła dowiedzieć się, jak ważny jest dobór podkładu muzycznego w celu wywołania pożądanych emocji oraz przedstawiano techniki jego montażu, wykorzystując materiał nagranych wypowiedzi uczestników.
W ostatniej części zostały przybliżone podstawy dziennikarstwa prasowego. Uczniowie mogli usłyszeć o informacji, opinii, perswazji, manipulacji i propagandzie. Prowadzące Natalia oraz Ineza tłumaczyły, w jaki sposób napisać dobry tekst prasowy.
Podsumowaniem warsztatów była prezentacja materiału prasowego, radiowego i telewizyjnego przygotowanego przez członków spec grupy.
RIRM