[TYLKO U NAS] J. Materna: W tym roku chcemy rozpocząć dyskusję o ustawie dot. portów śródlądowych

Chcemy w tym roku rozpocząć dyskusję nad ustawą o portach śródlądowych. Dzisiaj na 62 mld metrów sześciennych wód opadowych przejmujemy zaledwie 4 proc., najmniej ze wszystkich krajów europejskich  – powiedział w rozmowie z Szymonem Kozupą o tematach poruszanych podczas V Konwentu Morskiego w Toruniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

W sobotę w Toruniu odbył się V Konwent Morski, podczas którego podniesiono tematy żeglugi śródlądowej, rozwoju portów czy edukacji morskiej. Udział wziął w nim m.in. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

– To przede wszystkim wymienianie się poglądami i wytyczanie pewnych kierunków, którymi powinno iść Ministerstwo Gospodarki Morskiej. To narzędzie wspierające nasze działanie – podkreślił Jerzy Materna.

Działanie to ma przynieść ożywienie zaniedbanej przez lata gospodarki morskiej.

– Dzisiaj powstajemy z kolan. Przez wiele lat padały stocznie, których nikt nie chciał ratować. Z drugiej strony brak inwestycji w rzeki. To jest ważne dla funkcjonowania Polski. Jeżeli chcemy współpracować z krajami Międzymorza, to musimy mieć mocne porty i rozbudowaną żeglugę śródlądową – zaznaczył wiceminister.

Dbanie o gospodarkę morską to także troska o bezpieczeństwo wodne kraju.

– Robiąc czwartą klasę żeglowności podnosimy bezpieczeństwo naszego państwa. Brakuje wody. Dzisiaj, kiedy widzimy znaczne opady, to powinniśmy tę wodę gromadzić, budować zbiorniki retencyjne, dostarczać, gdy będzie niski stan wód na rzekach. Dzisiaj na 62 mld metrów sześciennych wód opadowych przejmujemy zaledwie 4 proc., najmniej ze wszystkich krajów europejskich – wskazał.

Ministerstwo przygotowuje szereg inwestycji. Jedną z nich jest budowa stopnia wodnego w Siarzewie.

– Mamy już plan odnośnie żeglugi śródlądowej. W tym roku planujemy nową inwestycję, bardzo ważną z punktu widzenia bezpieczeństwa i gospodarki. To jest budowa stopnia wodnego w Siarzewie. Mamy już pozytywną decyzję środowiskową. Mam nadzieję, że w 2025 roku, a może nawet wcześniej, ta inwestycja zostanie wykonana – zapowiedział wiceminister.

– Budujemy Port Centralny w Gdańsku (ponad 8 mld zł), pogłębiamy tor wodny Świnoujście-Szczecin (1 mld 300 mln zł), będziemy budować port głębokowodny w Świnoujściu (ok. 2 mld zł) – dodał Jerzy Materna.

Ministerstwo duży nacisk kładzie także na edukację.

– Wyzwania są przeogromne. Brakuje dobrze wyszkolonych marynarzy. Powstają kolejne technika, np.: w Świnoujściu, na które przeznaczamy ok. 10 mln rocznie. We Wrocławiu powstaje Technikum Żeglugi Śródlądowej. Będą powstawały kolejne szkoły – podkreślił.

Jerzy Materna zapowiedział, że resort gospodarki morskiej chce w tym roku rozpocząć dyskusję nad ustawą o portach śródlądowych.

– Chcemy w tym roku rozpocząć dyskusję nad ustawą o portach śródlądowych. Ostatnio był u nas radny z Torunia, który prosił o wsparcie inicjatywy powstania portu właśnie w Toruniu. Jeżeli będzie determinacja, to nie ma przeciwwskazań, żeby taki port powstał – powiedział wiceminister.

RIRM

drukuj