[TYLKO U NAS] Wicemin. M. Gróbarczyk o próbie zablokowania przez Niemcy inwestycji na Odrze: Polityka niemiecka ma na celu pogorszenie bezpieczeństwa naszego państwa
Co roku przeżywamy ogromne zagrożenie wynikające z zalodzenia, zablokowania Odry w wyniku kry lub tzw. cofek, które mają katastrofalny wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców. Teraz strona niemiecka próbuje zablokować polskie inwestycje w obszarze rzeki Odry, co ma na celu pogorszenie bezpieczeństwa naszego państwa – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
Niemcy próbują ingerować w polskie inwestycje dotyczące m.in. gospodarki wodnej. Grożą Polsce sądem za inwestycje na Odrze, uzasadniając przygotowywanie pozwu „ochroną przyrody”. Wiceminister Marek Gróbarczyk przyznał, że Warszawa jest zaskoczona zachowaniem Berlina.
– Ich polityka doprowadziła do agresji na Ukrainę. Dzisiaj przybiera kolejną odsłonę będącą próbą zablokowania naszych inwestycji w obszarze rzeki Odry. Realizujemy umowy podpisane między kanclerz Angelą Merkel a premier Ewą Kopacz. Według nich mamy doprowadzić Odrę do trzeciej klasy żeglowności. Podjęliśmy wszelkie działania w tym zakresie, uzyskując finansowanie środków unijnych czy banków europejskich. Miało to akceptacje unijne. Tymczasem widzimy nadaktywność strony niemieckiej, która działa przeciwko zatwierdzonym inwestycjom – zaznaczył gość Radia Maryja.
Ofensywa inwestycyjna na #PomorzeZachodnie trwa! I trwać będzie! Zachodnia Obwodnica Szczecina to niezwykle ważne rozwiązanie komunikacyjne! Dziękuję ministrowi @AMAdamczyk za tę możliwość i rozwój całego regionu województwa #zachodniopomorskie pic.twitter.com/AIsBwQWZHF
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) November 30, 2022
Pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej wskazał, że polityka Niemiec „działa przeciwko bezpieczeństwu energetycznemu, wodnemu, nie mówiąc o kwestii bezpieczeństwa mieszkańców Polski”.
– Umowa ma na celu zabezpieczenie przeciwpowodziowe terenów w dorzeczu Odry i umożliwienie funkcjonowania lodołamaczy. Co roku przeżywamy ogromne zagrożenie wynikające z zalodzenia, zablokowania Odry w wyniku kry lub tzw. cofek, które mają katastrofalny wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców. Teraz polityka niemiecka ma na celu pogorszenie bezpieczeństwa naszego państwa. To trzeba przeciąć – powiedział.
Polska kontynuuje inwestycje w porty. W Gdańsku rozpoczęła się budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub. W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 hektarów.
– Polska ma duże znaczenie pod kątem przeładunku kontenerów. W ubiegłym roku przeładowaliśmy blisko 2 mln kontenerów dwudziestostopowych. Jeszcze 10 lat temu w naszym kraju w ogóle nie przeładowywano kontenerów tej klasy. Cały transport kontenerowy odbywał się przez port w Hamburgu (…). Po wybudowaniu T3 staniemy się największym portem, jeśli chodzi o zdolności przeładunkowe na Morzu Bałtyckim – wyjaśnił wiceminister Marek Gróbarczyk.
– Efektem rozwoju portów w Polsce jest to, że do budżetu państwa w 2021 roku wpłynęło 30 mld złotych. W poprzednich latach pieniądze trafiały do innych portów, w tym m.in. do Hamburga. To pokazuje, jak ogromne znaczenie ma rozwój infrastruktury wodnej – dodał.
Dziękuję Panu Premierowi @MorawieckiM bo po zakończeniu budowy T3 Baltic Hub będzie obsługiwał statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Bałtyk, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając spedytorom więcej połączeń na świecie ✌️🇵🇱⚓️ pic.twitter.com/I7jHALZEpn
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) November 28, 2022
Wiceszef resortu infrastruktury odniósł się także do planów dotyczących portu w Elblągu. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest już czynny. Problemem wciąż jest jednak sprawa przekopu 700 metrów kanału, aby udrożnić port Elbląg.
– Port w Elblągu mógłby dziś zacząć przyjmować towary, które wpływają do Gdańska. W ten sposób odciążylibyśmy tereny portowe w Trójmieście. Przygotowanie drogi wodnej przebiega zgodnie z planem. Mamy mały klincz z miastem Elbląg. Portem zarządza bowiem lokalny samorząd. Zaproponowaliśmy prezydentowi Elbląga, że zainwestujemy 100 mln zł w rozbudowę portu, w przygotowanie toru żeglugowego (ostatniego elementu modernizacji nabrzeży) oraz urządzeń przeładowczych. Nie mamy jednak odpowiedzi ze strony miasta. Jesteśmy gotowi w każdej chwili wejść kapitałowo do portu w Elblągu i rozpocząć inwestycje – wyjaśnił gość „Aktualności dnia”.
Rozmowę z wiceministrem Markiem Gróbarczykiem można odsłuchać [w tym miejscu].
radiomaryja.pl