[TYLKO U NAS] T. Chróstny o nowych przepisach chroniących konsumentów: Przedsiębiorca nie będzie już mógł oferować tego samego produktu w takim samym opakowaniu, różnicując przy tym jego jakość
Kilka lat temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zrobił badania porównawcze różnych produktów, m.in. chipsów. Na rynku niemieckim były to chipsy prażone na oleju roślinnym, a na rynku polskim na oleju palmowym, który jest dużo gorszy pod względem zdrowotnym. Przedsiębiorca teraz nie będzie mógł oferować tego samego produktu w takim samym opakowaniu i jednocześnie różnicować jego jakość. Tego typu praktyki będą określane jako nieuczciwe i karane finansowo do 10 proc. obrotu danego przedsiębiorcy – wyjaśnił Tomasz Chróstny. Prezes UOKiK w poniedziałkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja dokonał podsumowania zmian w przepisach, które dotyczą konsumentów.
Rok 2023 wiąże się ze zmianą wielu przepisów. Są wśród nich nowe zapisy chroniące konsumentów. Dotyczą one nie tylko zakupów w sklepach stacjonarnych, ale także internetowych. Jednym z najważniejszych punktów zmian jest ułatwienie walki z fikcyjnymi promocjami.
– Są to duże i pozytywne zmiany dla konsumentów. Najważniejszą z nich jest konieczność podawania informacji o najniższej cenie z ostatnich 30 dni, gdy mamy do czynienia z promocją. Będziemy więc mogli porównać atrakcyjność oferty z rzeczywistością. Kiedy wejdziemy na przykład do internetowego sklepu i zobaczymy wyprzedaż, będziemy mogli sprawdzić, czy faktycznie podana cena danego produktu jest najatrakcyjniejszą spośród cen, jakie dany produkt miał w ciągu ostatnich 30 dni – wyjaśnił Tomasz Chróstny.
📌Aktualizujemy serwis 🔗https://t.co/Lq6e9PMwRx
📌Informacje na temat nowych przepisów np. dotyczących reklamacji znajdziesz na stronie 🔗https://t.co/e6BAWppsIV
📌Najważniejsze zmiany, które obowiązują od 1 stycznia🔗https://t.co/IzgaiHlHQO#PrawaKonsumenta2023 pic.twitter.com/b0JXU1ug3Y
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 2, 2023
Zmiany dotyczą także praw konsumentów. Jak wskazał prezes UOKiK, w przypadku rękojmi pojawiła się zamiana na rozszerzoną odpowiedzialność za zgodność towaru z umową. Dotychczas domniemanie obowiązywało przez rok od nabycia towaru. Termin został wydłużony do dwóch lat.
– Jeżeli wystąpi wada, wówczas przyjmuje się założenie, że wada istniała również w chwili nabycia produktu, dlatego sprzedawca będzie miał obowiązek naprawić towar, wymienić na nowy bądź w dalszej kolejności będzie możliwość domagania się obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy – zaznaczył gość Radia Maryja.
Pojawiły się zmiany również w kwestii gwarancji. Czas odpowiedzialności sprzedawcy za produkt to wciąż dwa lata. Natomiast dotychczas mogliśmy dochodzić roszczeń przez rok od okresu dwuletniego. Na podstawie zmian w Kodeksie cywilnym będzie to sześć lat – kontynuował prezes UOKiK.
– W sytuacji, kiedy przedsiębiorca sprzedaje produkty używane, dotychczas mógł ograniczyć swoją rękojmie do roku. Po zmianach będzie obowiązywało go dwa lata. Przez dłuższy okres będzie odpowiadał za wady produktu – powiedział.
Tomasz Chróstny odniósł się także do kwestii podwójnych standardów jakościowych w produktach.
– Kilka lat temu UOKiK zrobił badania porównawcze m.in. chipsów. Na rynku niemieckim były to chipsy prażone na oleju roślinnym, a na rynku polskim na oleju palmowym, który jest dużo gorszy pod względem zdrowotnym. Przedsiębiorca teraz nie będzie mógł oferować tego samego produktu w takim samym opakowaniu i jednocześnie różnicować jego jakość. Tego typu praktyki będą określane jako nieuczciwe i karane finansowo do 10 proc. obrotu danego przedsiębiorcy – zaznaczył gość „Aktualności dnia.
🗓️1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów.
Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw:
✅Omnibus
✅Towarowej
✅CyfrowejSprawdź, co się zmieni❗️ https://t.co/IzgaiHmfGm
[Wątek] 🧵 pic.twitter.com/cCXBaMLrV2
— UOKiK (@UOKiKgovPL) December 30, 2022
Cała rozmowa z Tomaszem Chróstnym dostępna jest [tutaj].
radiomaryja.pl