fot. PAP/Radek Pietruszka

[TYLKO U NAS] Min. P. Czarnek: Musimy przystąpić do nadrabiania zaległości, stąd zajęcia wspomagające w każdej klasie, w każdym oddziale, w każdej szkole

Musimy przystąpić do nadrabiania zaległości, stąd też dodatkowe zajęcia wspomagające w każdej klasie, w każdym oddziale, w każdej szkole proponowane przez ministerstwo i 187 mln zł, które przeznaczamy na ten cel. To jest niezwykle ważne. Chcemy zagwarantować najpierw co najmniej 10 godzin, czyli 10 tygodni po godzinie tygodniowo dla każdej klasy, w każdej szkole takich fakultatywnych zajęć. Będą to również zajęcia z wychowania fizycznego – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, w środowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Dziś maturzyści zmierzyli się z obowiązkowym egzaminem z matematyki. [czytaj więcej

Egzaminy zostały szczęśliwie przeprowadzone. Bezpieczeństwo wszystkich maturzystów – mówię o bezpieczeństwie sanitarnym – również zostało zagwarantowane przez dyrektorów szkół, którym bardzo serdecznie dziękuję. Po dwóch dniach egzaminów maturalnych możemy powiedzieć, że wszystko idzie zgodnie z planem – powiedział prof. Przemysław Czarnek.

Tegoroczne matury naznaczone pandemią wyglądają inaczej niż do tej pory.

– Przede wszystkim zmieniła się forma egzaminu. Jest to tylko forma pisemna. Nie ma obowiązkowego egzaminu ustnego, jedynie przystępują do niego osoby, które potrzebują wyniku z takiego egzaminu w ramach rekrutacji na uczelniach zagranicznych. To jest ok. tysiąca uczniów w całej Polsce na ponad 350 tys. tegorocznych abiturientów. Nie ma również konieczności przystępowania do egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (…). 16 grudnia ubiegłego roku zostało wydane rozporządzenie określające wymogi egzaminacyjne dla tegorocznych maturzystów i ósmoklasistów. Te same wymogi będą obowiązywać również za rok – wskazał minister.

Wczoraj do szkół wrócili uczniowie klas I-III. W najbliższym czasie planowany jest powrót innych klas do nauki stacjonarnej.

– Nauczyciele rzeczywiście przygotowywali się do tego, bo musieli zmienić system i rytm pracy i sposób przekazywania wiadomości. Jednak nawet najlepiej prowadzona nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Stąd też nie ma najmniejszej wątpliwości, że pewne zaległości są z tym związane. Po to również ograniczaliśmy wymogi egzaminacyjne – wskazał prof. Przemysław Czarnek.

Nauka zdalna przyniosła wiele niedociągnięć w systemie nauczania, dlatego Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje zmiany.

Musimy przystąpić do nadrabiania zaległości, stąd też pewne zajęcia wspomagające w każdej klasie, w każdym oddziale, w każdej szkole proponowane przez ministerstwo i 187 mln zł, które przeznaczamy na ten cel, z możliwością uruchomienia tych zajęć już od czerwca albo od września. To jest niezwykle ważne. Chcemy zagwarantować najpierw co najmniej 10 godzin, czyli 10 tygodni po godzinie tygodniowo dla każdej klasy, w każdej szkole takich fakultatywnych zajęć. Będą to również zajęcia z wychowania fizycznego. W tym celu akademie wychowania fizycznego w całej Polsce przystępują do szkolenia nauczycieli tak, żeby te godziny w siatce godzin wychowania fizycznego (4 godz. tygodniowo) były jak najbardziej efektywnie wykorzystane – poinformował minister.

Gość Radia Maryja podkreślił, że powrót do nauki stacjonarnej jest koniecznością.

Przede wszystkim trzeba mieć na względzie dobro uczniów. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że nauka zdalna temu dobru nie służyła na tyle, na ile nauka stacjonarna – dodał.  

Profesor odpowiedział również na pytanie dotyczące szczepień dzieci powyżej 12 roku życia w Polsce.

Jeżeli wszystkie wyniki badań, które nadal są jeszcze prowadzone, potwierdzą, że szczepionka dla dzieci jest bezpieczna, to nie widzę przeszkód, żeby coś takiego miało miejsce – zaznaczył rozmówca na antenie Radia Maryja.

Całą rozmowę z prof. Przemysławem Czarnkiem można odsłuchać [tutaj].

 

radiomaryja.pl

drukuj