[TYLKO U NAS] Ks. bp T. Bronakowski: W 2018 roku browary wydały na reklamy piwa w telewizjach 112 milionów złotych, a wydawcy internetowi zarobili 50 milionów

W 2018 roku browary wydały na reklamy piwa w telewizjach 112 milionów złotych, a wydawcy internetowi zarobili 50 milionów. Te ogromne środki przeznaczono na tworzenie fałszywego obrazu alkoholu jako niezbędnego i niezwykle atrakcyjnego elementu ludzkiego życia – powiedział ks. bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych, w felietonie z cyklu „Myśląc Ojczyzna” w TV Trwam.

Ksiądz biskup Tadeusz Bronakowski przypomniał postać Walterra Lippmanna, który podkreślał, że ludzie postrzegają świat przez obrazy, które dostarczają im media.

– Przed wieloma laty jeden z wybitnych amerykańskich medioznawców Walter Lippmann stwierdził, że ludzie myślą obrazami, które w ich świadomości wytwarzają media. Większość z nas postrzega świat w taki sposób, w jaki jest on przedstawiany w prasie, radiu, telewizji oraz internecie. Niestety bardzo często media są wykorzystywane do budowania fałszywej wizji świata służącej manipulowaniu odbiorcami. Szczególnie niepokojące jest nieustanne promowanie tych zjawisk, które przynoszą zło – akcentował ksiądz biskup.

Taka sytuacja od lat ma miejsce w przypadku reklamy alkoholu – dodał.

– W 2018 roku browary wydały na reklamy piwa w telewizjach 112 milionów złotych, a wydawcy internetowi zarobili 50 milionów. Te ogromne środki przeznaczono na tworzenie fałszywego obrazu alkoholu jako niezbędnego i niezwykle atrakcyjnego elementu ludzkiego życia. Wystarczy przyjrzeć się kilku fałszywym obrazkom, którymi codziennie atakowani są Polacy. Widzimy w nich młodych, przebojowych i uśmiechniętych ludzi radośnie spędzających czas w gronie przyjaciół. Czujemy wspaniałą atmosferę przyjaźni i dobrej zabawy. Alkohol to znak ich wysokiego statusu, udanego życia, znak akceptacji wśród przyjaciół i umiejętności doskonałego spędzania wolnego czasu – powiedział przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych.

Widzimy też inne obrazki – kontynuował ksiądz biskup.

– Alkohol jest w nich elementem wspaniałych przygód w górach lub nad morzem. To znak siły, odwagi, wytrzymałości i prawdziwego męstwa. Kłamliwość tych wizji dostrzegamy lepiej, gdy zestawimy je z rzeczywistymi sytuacjami codziennego życia. Czar reklamowych miraży wówczas szybko pryska. Wystarczy przeczytać informację o dzieciach zaniedbywanych czy nawet katowanych przez pijanych rodziców. Wystarczy obejrzeć telewizyjny materiał o wakacyjnych weekendach, w których wiele osób po wypiciu kilku piw, tonie w polskich jeziorach i rzekach. Wystarczy przyjrzeć się wrakom samochodów i wsłuchać się w odgłosy karetek, które są wzywane do ofiar kierowców, tłumaczących się, że wypili tylko dwa piwa – mówił ks. bp Tadeusz Bronakowski.

radiomaryja.pl

drukuj