[TYLKO U NAS] Dr J. Hajdasz: Radio Maryja podnosi poprzeczkę w fundamentalnych dziedzinach życia, którymi zajmują się dziennikarze
Przez sam fakt swojej obecności w przestrzeni publicznej Radio Maryja podnosi poprzeczkę w fundamentalnych dziedzinach życia, którymi zajmują się dziennikarze. Natomiast słuchacze toruńskiej rozgłośni to ludzie świadomi swojego udziału w życiu publicznym, są aktywni w swoich środowiskach i można na nich liczyć. Rodzina Radia Maryja to pełen przekrój polskiego społeczeństwa – powiedziała dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, w piątkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
W 1991 roku Radio Maryja rozpoczęło nadawanie. Obecnie odbywają się obchody związane z 30-leciem działalności toruńskiej rozgłośni. Dr Jolanta Hajdasz zaznaczyła, że „jest to fenomen”.
– Z wnętrza dziennikarskiego środowiska obserwuję to, co dzieje się na rynku mediów. Dlatego uważam, że słowo „fenomen” w kontekście Radia Maryja jest jak najbardziej na miejscu. Rozgłośnia powstała w gospodarce wolnorynkowej, gdzie mówi się, że media funkcjonują jako biznes, gdzie mają rację bytu tylko te media, które potrafią na siebie zarobić; gdzie informacja jest towarem. W takiej rzeczywistości zaczynaliśmy funkcjonowanie wolnych mediów – przypomniała medioznawca.
Jak zaznaczyła, Radio Maryja „do dziś nie zmieniło swojej koncesji – jest nadawcą społecznym, czyli przede wszystkim stawia na rzetelny przekaz, na służbę swoim odbiorcom”.
– Wszyscy powinni docenić i widzieć, jak wielką wartością jest radio katolickie. Trzeba docenić to, co zostało dzięki temu dziełu dokonane – podkreśliła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.
Dr Jolanta Hajdasz złożyła także podziękowania.
– Dziękuję za to, że przez sam fakt swojej obecności w przestrzeni publicznej Radio Maryja podnosi poprzeczkę w fundamentalnych dziedzinach życia, którymi zajmują się dziennikarze – powiedziała.
Toruńska rozgłośnia jako pierwsza w Polsce otworzyła się na głosy swoich słuchaczy, udostępniając im czas antenowy. Kontakt z odbiorcami jest wciąż żywy. Radio jest przy człowieku i jego sprawach.
– Rozmowy na żywo to egzamin dla każdego, kto podejmuje się długich audycji. Nie jest łatwo spontanicznie odpowiadać na najróżniejsze pytania. (…) To pokazanie, że nie ma się nic do ukrycia i nie boi się żadnych tematów. Wielka sprawa. Brak tematów tabu to bardzo ważna rzecz – zaznaczyła gość „Aktualności dnia”.
Radio Maryja podjęło się także wieloletniego procesu aktywizacji społeczeństwa. Odbiorcy zaangażowani są w życie Kościoła oraz Ojczyzny. Niestety, często grupy te są marginalizowane, atakowane.
– Jest to społeczność, która w dalszym ciągu się formuje i rozrasta. To jeden z aspektów fenomenu Radia Maryja, że utworzyło ono tak zintegrowaną społeczność swoich odbiorców. To ludzie świadomi swojego udziału w życiu publicznym. Są aktywni w swoich środowiskach, m.in. w parafiach. To grupa zauważalna i można na nią liczyć. (…) Rodzina Radia Maryja to pełen przekrój polskiego społeczeństwa – powiedziała medioznawca.
Cała rozmowa z dr. Jolantą Hajdasz dostępna jest [tutaj].
radiomaryja.pl