fot. PAP/Marcin Bielecki

Trwa akcja UOKiK „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz ósmy prowadzi akcję  „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”. Skargi na usługi turystyczne, które wpływają do urzędu, dotyczą przede wszystkim spraw indywidualnych. Najczęściej są to złe standardy hotelu czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu.  

W rozwiązaniu problemów pomagają rzecznicy konsumentów. UOKiK otrzymuje także zgłoszenia, które są podstawą do wszczęcia postępowań. Dotyczą one m.in. zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni – mówi Maciej Czapliński z UOKiK.

– Poważny problem, z którym mamy do czynienia, to proces składania reklamacji w biurze podróży. Ustawa o usługach turystycznych zostawia tutaj dość dużą dowolność organizatorowi turystyki. Jako UOKiK pilnujemy, żeby te wymogi nakładane przez organizatorów nie godziły w zbiorowe interesy konsumentów. Pilnujemy, żeby skargi czy reklamacje nie były odrzucane z powodów formalnych dlatego, że np. ktoś nie wysłał ich listem poleconym. Przyglądamy się też regulaminom linii lotniczych, które często narzucają warunki trudne do spełnienia. Chodzi np. o proces reklamacyjny, jeżeli kupujemy bilet strona jest w języku polskim, natomiast wymaga się od nas, żebyśmy reklamacje składali po angielsku i tu widzimy pewną dysproporcję – wskazuje Maciej Czapliński.

Jak przypomina, UOKiK nie zajmuje się indywidualnymi sprawami, które trzeba zgłaszać do powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów.

W tym roku w ramach akcji Urząd radzi, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. Bierze w niej udział ponad 40 instytucji, które informują m.in. o użytecznych aplikacjach, rodzajach ubezpieczeń, bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach kupujących.

RIRM/PAP

drukuj