Toruń: most im. Józefa Piłsudskiego do remontu

Władze Torunia przymierzają się do remontu mostu im. Józefa Piłsudskiego. Przeprawa, która liczy 85 lat, ostatni raz odnowiona została w 1992 r. W planach jest m.in. oddzielenie chodników dla pieszych i ścieżek rowerowych na jego powierzchni, czy budowa schodów na Kępę Bazarową i Bulwar Filadelfijski.

Most im. Józefa Piłsudskiego zaczął funkcjonować w 1933 r. W czasie II wojny światowej został zniszczony dwa razy, a następnie był odbudowywany. Przeprawa jest jedną z najczęściej używanych przez kierowców dróg do przedostania się z lewego brzegu Wisły na jej prawą stronę, gdzie znajduje się centrum miasta. Ze względu na dużą częstotliwość użytkowania mostu oraz długiego czasu od ostatniego remontu konieczna jest jego modernizacja.

– Są coroczne, kontrole techniczne (…). Na szczęście degradacja nie postępuje w zbyt dużym stopniu, ale jednak postępuje – mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Największym wyzwaniem podczas prac remontowych mostu stanowić będzie wykonanie na jego powierzchni nowej nawierzchni jezdni, która wynosi ok. 900 metrów. Kolejną istotną zmianę będzie stworzenie na moście oddzielnych tras dla pieszych oraz rowerzystów.

– Są pewne przesłanki funkcjonalne do wykonania modernizacji, takie jak przystosowanie obiektu do ruchu rowerowego. W stanie istniejącym ciągi piesze zlokalizowane po obu stronach umożliwiają bezpieczną komunikację pieszą, nie jest dostosowane do ruchu rowerowego, stąd jest konieczność wymiany wsporników na szersze – wskazuje Przemysław Patruś, projektant modernizacji mostu im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu.

Dodatkowym elementem ułatwiającym korzystanie z obiektu mają być schody, które będą łączyły most z niektórymi miejscami znajdującymi się w jego pobliżu.

Remont wiąże się z utrudnieniami w komunikacji. Władze miasta zadbały jednak, aby były one jak najmniej uciążliwe dla podróżujących.

– Autobusy będą kursowały przez most po jednym pasie ruchu. Będzie wprowadzony ruch wahadłowy, który dopuszcza przejazdy tylko transportowi publicznemu i służbom ratunkowym. Ruch na moście będzie sterowany sygnalizacją świetlną – zapowiada Krzysztof Przybyszewski, kierownik referatu publicznego transportu drogowego w Toruniu.

Remont mostu połączony zostanie z przebudową znacznej części obszaru znajdującego się przed nim, między innymi al. św. Jana Pawła II oraz fragmentu Wałów gen. Sikorskiego.

– Ta budowa będzie zsynchronizowana. Tutaj będą przebudowywane torowiska i jesteśmy przygotowani do zsynchronizowania tych robót tak, aby w efekcie końcowym te ograniczenia z powodu budowy były jak najmniej uciążliwe – zaznacza Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Szacunkowy koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ok. 50 mln złotych. Remont jezdni dla pojazdów osobowych mają trwać od wiosny do jesieni 2019 r. Z kolei budowa chodników i ścieżek rowerowych przewidywana jest na 2020 r.

TV Trwam News/RIRM

drukuj