Szukanie pieniędzy na kolej
Posłowie debatowali nad projektem, zgodnie z którym w latach 2015-2019 co roku 400 mln zł ma trafiać z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego.
Projekt Ministerstwa Finansów przewiduje podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia dodatkowych wpływów Funduszu Kolejowego oraz obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Według rządu projekt ma pomóc w kolejowych inwestycjach z nowego budżetu UE. Poparły go kluby PO, PSL i SLD. Przeciw był PiS.
Poseł Kazimierz Smoliński argumentował m.in., że wejście tych przepisów w życie zwiększy obciążenia dla przedsiębiorców.
– Wprowadzenie rozwiązań dotyczących podatku akcyzowego od opłaty paliwowej powoduje powstanie wielu problemów proceduralnych, na które zwracano uwagę w procesie konsultacji społecznych. Dotyczy to w szczególności kwestii zabezpieczenia opłaty paliwowej, która zdaniem przedsiębiorców (również naszym zdaniem) powoduje zwiększenie obciążeń dla wielu przedsiębiorców. Jesteśmy za zwiększeniem dochodów funduszu kolejowego, jednakże dotychczasowe doświadczenia w zakresie pozyskiwania i wydatkowania środków unijnych budzą w nas obawy, że wzrost wpływu do funduszu spowoduje sytuację, że zostaną one niewykorzystane – mówił poseł Kazimierz Smoliński.Głosowanie nad projektem odbędzie się najprawdopodobniej w piątek.
RIRM