pixabay.com

Szkoła ma uczyć odróżniania rzeczywistości od świata kreowanego w mediach społecznościowych

Odróżnianie rzeczywistości od świata kreowanego w mediach społecznościowych, dbanie o bezpieczeństwo w sieci oraz logiczne myślenie – takie umiejętności powinna kształtować szkoła – wynika z raportu „Polaków portfel własny: szkoła 2.0 egzamin z powrotu”.

W badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank – którego wyniki udostępniono – zapytano respondentów m.in. o to, jakie umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii powinna w największym stopniu kształtować szkoła. 43,2 proc. badanych wskazało na umiejętność odróżniania rzeczywistości od świata internetu (np. budowanego w social mediach). 42,4 proc. wskazało na umiejętność logicznego myślenia, a 41,9 proc. na umiejętność dbania o swoje bezpieczeństwo w sieci (np. w kontekście ochrony danych osobowych albo kontaktów z nieznajomymi).

32,9 proc. badanych wskazało, że szkoła powinna uczyć reakcji na hejt i mowę nienawiści. 26,1 proc. wskazało na umiejętność szukania wartościowych informacji w internecie, 16,9 proc. – na naukę programowania, 15,6 proc. – na radzenie sobie z nadmiarem informacji i danych, 9,4 proc. – na obsługę pakietu Office (np. tworzenie prezentacji w Power Poincie), 4,7 proc. – na komunikację online.

Uczestniczący w badaniu pytani byli także, co – ich zdaniem – jest największym wyzwaniem dla dzieci uczęszczających dziś do szkoły. 38,3 proc. wskazało na problemy z koncentracją w związku z koniecznością kontaktowania się ze szkołą. 33,5 proc. wskazało na przeładowany informacjami program szkolny, 31,8 proc. – na ciężkie tornistry/plecaki.

26,8 proc. wskazało na zbyt dużo wiedzy teoretycznej i nauki pamięciowej, 22 proc. – na agresję za strony rówieśników, 20,6 proc. – na coraz krótszy rok szkolny, co oznacza, że w krótkim czasie jest więcej materiału do opanowania.

18,4 proc. badanych wskazało na brak kompetentnych nauczycieli, 16,8 proc. – na zbyt dużo zadań domowych, 12,1 proc. – na presję rodziców na wyniki w nauce, 9,7 proc. – na presję związaną z rywalizacją o miejsce w preferowanych szkołach, a 2 proc. – na brak posiadania rzeczy (ubrań, sprzętu elektronicznego), który mają rówieśnicy.

Badanie przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2021 r. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.

PAP

drukuj