fot. https://twitter.com/CPK_PL/

Rząd czeka na audyt ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sejmowa większość celowo opóźnia inwestycję

Dopiero po audycie rząd chce przesądzić o przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Czas jednak biegnie, a odpowiadający za inwestycję, Maciej Lasek, już wycofał się z wniosku o unijne środki na budowę kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź. Nowy pełnomocnik unika debaty, a jego poprzednik wylicza, co zostało już zrobione. Marcin Horała zareagował w ten sposób na wpis Donalda Tuska w mediach społecznościowych.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego stanęła w miejscu; rząd nie planuje jej dziś przyspieszyć, to scenariusz na najbliższe trzy miesiące, kiedy nie będzie jeszcze wyników audytu.

– Trzy miesiące do pierwszych poważnych decyzji na bazie audytu i potem jeszcze trzy miesiące audytu superzaawansowanego i wszystko będzie jasne, co dalej – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w RMF24, minister funduszy i polityki regionalnej.

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, zdążył już przeprowadzić zmiany kadrowe. Wśród tych, którzy mają zająć się inwestycją, są jej otwarci przeciwnicy, na co wskazują słowa, po jakie sięgali w przeszłości. Emocje postanowił podgrzać premier.

„Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął” – napisał w mediach społecznościowych Donald Tusk.

A w scenariusz, jaki nakreślił szef rządu, wpisała się minister funduszy.

– Tak jak była łąka pod Baranowem, tak jest łąka pod Baranowem – wskazała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Poseł PiS, b. pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marcin Horała, przywołał listę tych działań, jakie już zostały podjęte. Wylicza master plan, zatwierdzony plan generalny, decyzję środowiskową i złożony wniosek o decyzję lokalizacyjną, co do którego decyzji nie wydał wojewoda mazowiecki.

„Wbiliśmy >>pierwszą łopatę<<, rozpoczęły się przygotowawcze prace budowlane na terenie lotniska. Ponad 1300 ha gruntów zostało dobrowolnie zakupionych, 80 proc. właścicieli nieruchomości zabudowanych zgłosiło się do programu” – przekazał w mediach społecznościowych Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości, b. pełnomocnik rządu ds. CPK.

https://twitter.com/mhorala/status/1755256693066191315

I dalej: znalezieni zostali inwestorzy prywatni gotowi do tego, by zainwestować w zamian za mniejszościowe udziały w lotnisku. Rząd poprzez audyt nie tyle odkłada inwestycję w czasie, co nawet wprost ją blokuje. Budowę kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź miały wspomóc unijne środki, ale nie złożono w tej sprawie wniosków. PiS znalazło sojusznika po lewej stronie sceny politycznej, bo o budowę CPK upomniała się poseł Paulina Matysiak z Lewicy Razem.

https://twitter.com/PolaMatysiak/status/1755267225500504327

Do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej skierowałam interpelację dotyczącą  informacji o tym, że spółka @CPK_PL nie złożyła dwóch istotnych wniosków w ramach naboru do Connecting Europe Facility (CEF), dotyczących finansowania kolei dużych prędkości na odcinku Łódź -Warszawa oraz węzła kolejowego CPK – wskazała Paulina Matysiak, poseł Lewicy.

W tej sprawie reagował też poseł PiS, Marcin Horała, któremu Maciej Lasek, odpowiedział, że wnioski takie zostały negatywnie zaopiniowane. Pytanie, dlaczego polityk Platformy nie chciał powtórzyć tego w debacie, jaka została zorganizowana wokół budowy CPK.

– Zaproponowaliśmy udział w tej debacie bardzo wielu osobom. Zacznijmy od tego, że odmówił nam Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK – zaznaczył prowadzący debatę na Kanale Zero na platformie YouTube.

Wcześniej z ust pełnomocnika rządu ds. CPK pojawiła się propozycja, by inwestycję w lotnisko zastąpić rozwojem portów regionalnych.

– Pan Lasek, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK, nie ma elementarnej wiedzy na temat tego projektu i mówi o tym, że jest przeciwnikiem tego projektu – mówił Andrzej Śliwka, poseł Prawa i Sprawiedliwości, b. wiceminister aktywów państwowych, w programie „Polski punkt widzenia” na antenie TV Trwam. [czytaj więcej]

Scenariusze dla Centralnego Portu Komunikacyjnego wskazują, że przyczyni się on do silnego wzrostu przewozów cargo w Polsce, a także będzie atutem dla obronności kraju jako duże lotnisko oddalone od wschodniej granicy.

 

TV Trwam News

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl