fot. radiomaryja.pl

Red. Reszczyński o instrukcjach w Axel Springer: niezgodne z kodeksami etyki dziennikarskiej

Takie działania są niezgodne z polskimi i europejskimi kodeksami etyki dziennikarskiej – powiedział red. Wojciech Reszczyński, dziennikarz i wykładowca Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, komentując wydanie przez szefostwo Ringier Axel Springer instrukcji dla polskich dziennikarzy pracujących w koncernie.

Szef Ringier Axel Springer Mark Dekan wystosował list, w którym oczekuje od dziennikarzy publikowania krytycznych ocen dotyczących braku poparcia polskiego rządu dla Donalda Tuska w wyborze na szefa Rady Europejskiej.

Red. Wojciech Reszczyński podkreślił w rozmowie z Radiem Maryja, że dziennikarze w swojej pracy mają się kierować dobrem odbiorcy, a nie zewnętrznymi wytycznymi.

– Po to jest ta praca wykonywana. I to jest dowód właśnie złamania tej podstawowej zasady obowiązującej w europejskim kodeksie mediów. Właściciel narzuca swój punkt widzenia, oczekując od dziennikarzy, żeby reprezentowali podobne spojrzenie. To jest spojrzenie właściciela niemieckiego na Polskę i Europę, to nie jest punkt widzenia odbiorcy. Odbiorcą gazet niemieckich w Polsce są Polacy. A większość (Polaków – red.) popiera rząd Prawa i Sprawiedliwości –  zaznaczył dziennikarz.   

Redaktor dodał, że niemieckie oceny, które są gotowymi interpretacjami i ukazują się w polskich mediach, mogą być niebezpieczne i godzą w polską rację stanu.

Niemiecki koncern Ringier Axel Springer jest właścicielem m.in. takich tytułów jak: dziennik „Fakt”, tygodnik „Newsweek” czy portal Onet.pl.

RIRM

drukuj