Przedsiębiorcy nie stosują się do nowych przepisów
Trwa weryfikacja obowiązków sprzedawcy. Chodzi o wyprzedaże i sztucznie zawyżane ceny. Czterdziestu przedsiębiorców otrzymało pismo od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Od początku roku obowiązują nowe przepisy, które wynikają z implementacji unijnej dyrektywy Omnibus. Wzmacnia ona ochronę konsumentów.
– Jedną z ważniejszych zmian, którą konsumenci prawdopodobnie najszybciej zauważą, jest konieczność uwidaczniania cen w przypadku wyprzedaży czy promocji. Teraz, kiedy przedsiębiorca wprowadza taką promocję, powinien poinformować o najniższej cenie tego towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem tej obniżki – mówi Agnieszka Orlińska z UOKiK.
UOKiK sprawdził ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców z sektora e-commerce.
Zobacz, jakie są zastrzeżenia.
‼️Podawanie aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej bez zamieszczenia informacji, czym jest cena przekreślona.#PrawaKonsumenta2023
[Wątek] 🧵 pic.twitter.com/ob5ovBKaRS
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 16, 2023
Sztucznie zawyżane ceny mają miejsce m.in. przed wyprzedażami. Przedsiębiorcy podwyższali ceny, żeby później je obniżyć.
– UOKiK już powoli przygląda się sklepom, zwłaszcza sklepom internetowym, pod kątem dostosowania się do nowych wytycznych dotyczących informowania o cenach w przypadku obniżek. Oczywiście UOKIK ma również środki ku temu, żeby kontrolowała to Inspekcja Handlowa, która przez cały rok sprawdza uwidacznianie cen, czyli to, czy sklepy w ogóle informują w odpowiedni sposób o cenie towaru – zaznaczyła Agnieszka Orlińska.
Tym, co wzbudziło zastrzeżenia UOKiK, było m.in.: posługiwanie się sformułowani innymi niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki” czy prezentowanie takich informacji w nieczytelny sposób.
– W wyniku kontroli za nieprawidłowe uwidacznianie cen Inspekcja Handlowa może sama nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł, a w przypadku tzw. recydywistów – jeśli ktoś złamie dany przepis trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy – nawet do 40 tys. złotych – dodała Agnieszka Orlińska.
Przedsiębiorcy, którzy rażąco łamią prawo, mogą spodziewać się wszczęcia postępowania, które może zakończyć się karą nawet do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.
Inspekcja Handlowa w ramach postępowania wyjaśniającego #UOKiK rozpoczyna #kontrole w sklepach stacjonarnych.
Inspektorzy sprawdzą, jak sprzedawcy informują o obniżkach cen.#PrawaKonsumenta2023 pic.twitter.com/YG2bOiRazC
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 16, 2023
TV Trwam News