Przedsiębiorcy nie stosują się do nowych przepisów

Trwa weryfikacja obowiązków sprzedawcy. Chodzi o wyprzedaże i sztucznie zawyżane ceny. Czterdziestu przedsiębiorców otrzymało pismo od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Od początku roku obowiązują nowe przepisy, które wynikają z implementacji unijnej dyrektywy Omnibus. Wzmacnia ona ochronę konsumentów.

Jedną z ważniejszych zmian, którą konsumenci prawdopodobnie najszybciej zauważą, jest konieczność uwidaczniania cen w przypadku wyprzedaży czy promocji. Teraz, kiedy przedsiębiorca wprowadza taką promocję, powinien poinformować o najniższej cenie tego towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem tej obniżki – mówi Agnieszka Orlińska z UOKiK.

Sztucznie zawyżane ceny mają miejsce m.in. przed wyprzedażami. Przedsiębiorcy podwyższali ceny, żeby później je obniżyć.

UOKiK już powoli przygląda się sklepom, zwłaszcza sklepom internetowym, pod kątem dostosowania się do nowych wytycznych dotyczących informowania o cenach w przypadku obniżek. Oczywiście UOKIK ma również środki ku temu, żeby kontrolowała to Inspekcja Handlowa, która przez cały rok sprawdza uwidacznianie cen, czyli to, czy sklepy w ogóle informują w odpowiedni sposób o cenie towaru – zaznaczyła Agnieszka Orlińska.

Tym, co wzbudziło zastrzeżenia UOKiK, było m.in.: posługiwanie się sformułowani innymi niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki” czy prezentowanie takich informacji w nieczytelny sposób.

W wyniku kontroli za nieprawidłowe uwidacznianie cen Inspekcja Handlowa może sama nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł, a w przypadku tzw. recydywistów – jeśli ktoś złamie dany przepis trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy – nawet do 40 tys. złotych – dodała Agnieszka Orlińska.

Przedsiębiorcy, którzy rażąco łamią prawo, mogą spodziewać się wszczęcia postępowania, które może zakończyć się karą nawet do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

TV Trwam News

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl