Premier M. Morawiecki: Łódź ma się rozwijać, do tego będzie prowadziła nasza polityka
Łódź ma się wspaniale rozwijać. Do tego będzie prowadziła nasza polityka gospodarcza, infrastrukturalna i społeczna – zadeklarował w środę w Łodzi premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że to miasto ma być jak magnes przyciągający nowych inwestorów.
Szef rządu podczas wizyty w Łodzi odwiedził teren budowy kolejowego tunelu średnicowego. Podziemna trasa łącząca dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska to inwestycja za ponad 1,7 mld zł, która zapewni nowe możliwości połączeń kolejowych w kraju.
Premier @MorawieckiM w #Łódź: To nowe połączenie kolejowe to dla mnie wielka iskra nadziei na lepszy wzrost gospodarczy – taki, który skończy emigrację z Łodzi. pic.twitter.com/ziesi6qa7U
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 24, 2020
Jak podkreślił premier Mateusz Morawiecki, budowa tunelu to jeden z przykładów nadrabiania przez rząd zaszłości z dawnych lat.
„Cieszę się z tego, że będziemy mieli do czynienia z tak wysoce zaawansowaną inwestycją” – powiedział.
Dodał, że z budżetu państwa zostanie sfinansowany także nowy węzeł drogowy Łódź Teofilów na powstającej drodze ekspresowej S14 będącej zachodnią obwodnicą Łodzi.
„Dla mnie ważne jest, żeby komfort życia mieszkańców Łodzi poprawiał się. To miasto musi być jak magnes przyciągający nowych inwestorów. Dlatego z Centralnego Portu Komunikacyjnego również przeciągamy tą szybką kolej w miejscu, które zostało nam zasugerowane przez mieszkańców, czyli w południowej wersji” – ogłosił Mateusz Morawiecki.
Zaznaczył, że projekt, którego realizacja już się rozpoczęła nie zakładał budowy węzła Teofilów, dlatego pewne elementy tego ciągu komunikacyjnego będą musiały być przeprojektowane i zostanie to zrobione „jak najszybciej”.
Premier Mateusz Morawiecki przypomniał, że w przypadku CPK to nie lotniczy, a właśnie komponent kolejowy będzie odgrywał szczególnie ważną rolę. Układ dróg kolejowych w kraju, który ma swoje początki w okresie rozbiorów Polski do tej pory wyklucza Łódź z sieci wygodnych połączeń.
„Jest nasza projekcja wielkiej strefy ekonomicznej łączącej Łódź i Centralny Port Komunikacyjny. To byłby magnes dla przedsiębiorców” – zaznaczył.
Premier @MorawieckiM w #Łódź: Serce rośnie, że tutaj taka piękna inżynierska robota się rozpoczęła. Będzie 7,5 km pod ziemią – 3 stacje. Łódź będzie miała taki ważny odcinek łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. pic.twitter.com/dK75vknooA
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 24, 2020
Szef rządu wyraził nadzieję na zatrzymanie emigracji z Łodzi do innych miast i zadeklarował, że Łódź ma się wspaniale rozwijać.
„Do tego będzie prowadziła nasza polityka gospodarcza, infrastrukturalna i społeczna. Polityka społeczna będzie utrzymywana; 800 mln zł rocznie trafi do mieszkańców Łodzi. To polityka społeczna rządu Prawa i Sprawiedliwości poprawiła los polskich rodzin” – dodał.
Premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że do woj. łódzkiego wpłynęło w pierwszych 80 dniach kryzysu spowodowanego epidemią ponad 5 mld zł na ratowanie miejsc pracy, czyli więcej niż wynosi budżet Łodzi.
Towarzyszący mu wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński apelował do oponentów politycznych, twierdzących, że obecny rząd nic dla Łodzi nie zrobił, aby „nie operowali debatą publiczną na tak niskim poziomie”.
„Wielkie inwestycje w Łodzi mają miejsce. Prawie 2 mld zł na tunel średnicowy i jednocześnie quasi-metro dla Łodzi, droga S14, inwestycje w służbę zdrowia i kulturę. Łódź to miasto młodych, innowacji i kultury – 250 mln zł to same inwestycje w kulturę w ostatnich 4,5 roku. Tego nie byłoby, gdyby nie było współpracy rządu z panem prezydentem Andrzejem Dudą” – oświadczył wicepremier Piotr Gliński.
Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. Pod ziemią składy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km/h. Wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.
PAP