By Unknown (National Photo Company) - Ten image pochodzący z zasobów Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych, oddziału Prints and Photographs division jest dostępny pod numerem npcc.03667.Ten szablon nie wskazuje stanu prawnego pliku. Standardowy szablon licencji jest nadal wymagany. Aby dowiedzieć się więcej zajrzyj na stronę Commons:Licencja., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2866104

Poznań: fortepian Ignacego Jana Paderewskiego wróci do Polski

Fortepian, na którym Ignacy Jan Paderewski pobierał nauki u polskiego pianisty, kompozytora i pedagoga Teodora Leszetyckiego, powróci do Polski. Instrument zostanie uroczyście zaprezentowany podczas sobotniego koncertu w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Fortepian Bösendorfer z 1882 roku, na którym grali obaj wirtuozi – Paderewski i Leszetycki – będzie można zobaczyć i usłyszeć podczas sobotniego koncertu w poznańskiej Auli Nova. W trakcie uroczystości z recitalem wystąpi prof. Hubert Rutkowski, prezes Towarzystwa Muzycznego im. T. Leszetyckiego; pianista, pedagog i popularyzator polskiej muzyki.

Po uroczystości instrument, który zostanie przekazany poznańskiej uczelni przez Towarzystwo Muzyczne im. T. Leszetyckiego, eksponowany będzie w holu auli.

Sobotnie wydarzenie współorganizują rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu prof. Halina Lorkowska oraz wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann. Instrument dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego został kupiony przez Towarzystwo Muzyczne im. Teodora Leszetyckiego i był przechowywany w Hamburgu. Z inicjatywy ambasadora Polski w Berlinie prof. Andrzeja Przyłębskiego oraz kierownictwa PKN ORLEN i ORLEN Deutschland GmbH został przewieziony z Hamburga do Poznania.

Wojewoda wielkopolski podkreślił, że „to fortepian o nieocenionej wartości historycznej”.

„Dla nas, Wielkopolan, ma on szczególne znaczenie, bo grał na nim Ignacy Jan Paderewski, czyli człowiek, który tchnął ducha zwycięstwa w uczestników Powstania Wielkopolskiego” – podkreślił Zbigniew Hoffmann.

Jak dodał, prace nad sprowadzeniem fortepianu trwały kilkanaście miesięcy.

„To również nasza misja jako państwa polskiego, by dbać o dobra narodowe, które są częścią naszej tożsamości i pięknej, choć trudnej historii” – podkreślił wojewoda.

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) naukę gry na pianinie rozpoczął jako 12-latek w warszawskim Instytucie Muzycznym. W celu doskonalenia warsztatu dwukrotnie wyjeżdżał do Królewskiej Akademii Muzycznej w Berlinie, gdzie poznał wielu czołowych kompozytorów i wirtuozów owego czasu, m.in. Richarda Straussa, Antoniego Rubinsteina i Pabla de Sarasatego. Kontakty te oraz wpływy Heleny Modrzejewskiej skłoniły go do rozpoczęcia kariery pianisty. Dzięki pierwszemu występowi w Krakowie w październiku 1884 roku zdobył fundusze na wyjazd do Wiednia, gdzie uczył się pod kierunkiem Teodora Leszetyckiego.

Paderewski był artystą koncertującym na całym świecie, jednym z największych pianistów swojej epoki. W czasie I wojny światowej, wykorzystując liczne znajomości w świecie polityki, wspierał dążenia Polski do odzyskania niepodległości. W 1919 r. jako premier i minister spraw zagranicznych stanął razem z Romanem Dmowskim na czele delegacji polskiej na konferencję pokojową w Paryżu i podpisał w imieniu Polski traktat wersalski.

Teodor Leszetycki (1830–1915) pierwszych lekcji zaczął udzielać w wieku 15 lat. W 1862 r. Antoni Rubinstein powierzył mu klasę fortepianu w utworzonym przez siebie Konserwatorium Petersburskim. Od 1878 r. pracował w Wiedniu, gdzie poświęcił się prywatnemu nauczaniu i komponowaniu. Wykształcił blisko 1200 pianistów, w tym wielkie sławy swoich czasów.

PAP

drukuj