Posłowie Solidarnej Polski chcą, by wkład własny do programu Kolej Plus był zabezpieczony w Polskim Ładzie
Posłowie Solidarnej Polski postulują, aby 15 proc. wkład własny, który samorządy muszą wnieść do inwestycji w ramach programu Kolej Plus był zabezpieczony w Polskim Ładzie.
– Chcemy, by ten program nie wykluczał najbiedniejszych samorządów – podkreślił dziś w Końskich (Świętokrzyskie) poseł Janusz Kowalski.
Według niego Końskie są symbolem odnawiania i stopniowej odbudowy lokalnych połączeń kolejowych.
W grudniu, pierwszy raz od 13 lat, ze stacji w Końskich mają odjechać pociągi. Uruchomienie połączenia kolejowego na trasie Tomaszów Mazowiecki – Końskie – Skarżysko-Kamienna jest możliwe dzięki porozumieniu pomiędzy województwami łódzkim i świętokrzyskim. Na trasie będą kursowały cztery pary pociągów. Z uwagi na brak elektryfikacji trasy będą to składy spalinowe.
Następnym krokiem będzie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 25. Samorządy kompletują potrzebne dokumentacje; będzie to podstawą do dalszej realizacji projektu w ramach programu Kolej Plus, który zakłada 85 proc. dofinansowania inwestycji.
W piątek w Końskich przedstawiciele Solidarnej Polski zapowiedzieli, że będą zabiegać w Ministerstwie Infrastruktury, aby samorządy mogły ubiegać się o dofinansowanie 15 proc. wkładu własnego z programu Polski Ład.
– Rok temu pan prezydent Andrzej Duda właśnie tu na peronie w Końskich podpisywał ustawę Kolej Plus. Będziemy starali się, aby 15 proc. wkładu w inwestycje, leżące po stronie władzy samorządowej, trafiły jako dotacja z Polskiego Ładu i do tego będziemy przekonywali Ministerstwo Infrastruktury – zaznaczył poseł Mariusz Gosek.
Poseł Janusz Kowalski ocenił, że w samorządy mogą mieć problem z wniesieniem 15 proc. wkładu własnego na realizację inwestycji kolejowych.
– Mamy dzisiaj świadomość, że zagwarantowanie wkładu własnego jest największym wyzwaniem dla samorządów, które chcą te połączenia odbudować. Zaczynamy zmasowaną akcję lobbingową, aby pieniądze z Polskiego Ładu były również przeznaczone na wkład własny dla samorządów, które ze względów na pandemię znalazły się w trudnej sytuacji gospodarczej – powiedział Janusz Kowalski.
Jak dodał, jest już po pierwszych rozmowach w tej sprawie z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Wartość programu Kolej Plus wynosi 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki z budżetu państwa a około 1 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego.
PAP