fot. PAP/Darek Delmanowicz

Podkarpackie: Podpisano umowę na wykonanie Koncepcji Programowej Via Carpatia

Ponad 8,4 mln zł kosztować będzie wykonanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do granicy państwa w Barwinku. Umowa z wykonawcą, firmą Multiconsult została podpisana we wtorek w Dukli (Podkarpackie). Fragment ten będzie częścią szlaku Via Carpatia.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że podpisanie umowy ważne jest nie tylko dla Podkarpacia, ale również dla powiatów i gmin, przez które przebiega obecna droga krajowa nr 19.

„Dzisiejsze wydarzenie ważne jest przede wszystkim dla użytkowników tej drogi, dla tych, którzy z niej korzystają. Ale to tylko wymiar regionalny. To wydarzenie ma znaczenie niezmiernie ważne z punktu widzenia interesów gospodarczych naszego kraju i regionu. Myślę tutaj o tej części Unii Europejskiej, w której położona jest Polska i tej części Unii Europejskiej, która w przyszłości będzie komunikowana przez drogę ekspresową Via Carpatia” – dodał minister.

Andrzej Adamczyk podkreślił, że liczy, iż Via Carpatia zostanie wpisana w sieć bazową TEN-T – główny szlak transportowy UE.

Przypomniał, że idea utworzenia szlaku została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Minister zaznaczył, że poprzedni rząd odłożył projekt Via Carpatia, bo uznał go za mało istotny. Natomiast dla rządu PiS, jak podkreślił Adamczyk, idea utworzenia szlaku Via Carpatia jest priorytetem.

„Via Carpatia to przedsięwzięcie, które łączy systemy komunikacyjne Polski, Litwy, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, ale przez odnogi już dzisiaj wiemy, że na pewno połączy Bałkany zachodnie i Białoruś. Dzisiaj wiemy, że Estończycy spoglądają z nadzieją na ten projekt” – mówił minister Adamczyk.

Koncepcja Programowa, na wykonanie której podpisana została umowa, ma powstać w 22 miesiące. Dokument ten doprecyzuje wypracowane dotychczas przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Celem jej będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących m. in. docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.

PAP/RIRM

drukuj