fot. twitter.com/MRPiPS_GOV_PL

MRPiPS: Wkrótce informacje o nowym typie placówek dla osób ze spektrum autyzmu

Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej przygotowało specjalną ofertę dla osób ze spektrum autyzmu oraz sprzężonymi niepełnosprawnościami – poinformował resort rodziny. Dodał, że oferta nowego typu placówek zostanie przedstawiona wkrótce.

W połowie ubiegłego roku resort rodziny przygotował projekt rozporządzenia, który zakładał wprowadzenie nowego typu środowiskowego domu samopomocy (ŚDS) dla osób ze spektrum autyzmu oraz ułatwienia dla osób z spektrum autyzmu i sprzężonymi niepełnosprawnościami już przebywających w środowiskowych domach samopomocy. W piątek na portalu TOKFM.pl napisano, że z projektu tego usunięto jednak zapis, który przewidywał powstanie małych środowiskowych domów dla dorosłych autystów.

Ministerstwo rodziny w sobotę na Twitterze poinformowało, że przygotowało specjalną ofertę dla osób ze spektrum autyzmu oraz sprzężonymi niepełnosprawnościami.

„Oferta nowego typu placówek wkrótce zostanie przedstawiona” – zapowiada resort.

Obecnie funkcjonują trzy typy ŚDS, podzielone w zależności od kategorii osób, dla których są przeznaczone. Typ A – dla osób przewlekle psychicznie chorych, typ B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz typ C – dla wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych. Dom może obejmować wsparciem więcej niż jedną kategorię osób (domy wielotypowe). Projektowane przepisy miały wprowadzić nowy typ ŚDS: D – dla osób ze spektrum autyzmu.

W opublikowanym w grudniu rozporządzeniu minister Elżbiety Rafalskiej znalazły się inne zapisy, które mają ułatwić funkcjonowanie środowiskowych domów samopomocy. Zmienił się np. wskaźnik zatrudnienia w ŚDS, w którym przebywają uczestnicy ze spektrum autyzmu i sprzężonymi niepełnosprawnościami. W ŚDS, w których jest więcej niż trzech uczestników ze spektrum autyzmu i sprzężonymi niepełnosprawnościami powinien działać pokój wyciszeń. Dla osób z problemami w komunikacji werbalnej wprowadzono trening umiejętności komunikacyjnych z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się.

PAP/RIRM

drukuj