Morski Port Gdynia wciąż się rozwija i notuje rekordowy ruch
Mimo pandemii Morski Port Gdynia notuje rekordowy ruch. W tym roku ruszy nowy terminal do obsługi promów. Planowane są już kolejne wielkie inwestycje.
Kłajpeda i Gdynia to dwa porty na Bałtyku, które mimo pandemii odnotowały znaczące wzrosty przeładunków. Gdyński port zakończył rok na prawie trzyprocentowym plusie. Ten wynik daje mu drugą pozycję w zestawieniu dziesięciu największych portów na Bałtyku.
– Udało nam się obronić poziom przychodów i zysk netto jest na bardzo zadowalającym poziomie 59 mln zł – poinformował wiceprezes i dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Maciej Bąk.
Ponadto w tym roku odnotowano przyrosty w liczbie przeładowywanych kontenerów.
– To jest 10-proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Jest on spory. Dużą satysfakcję daje nam przeładunek paliw i drobnicy – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Inwestycyjnym priorytetem w kolejnych miesiącach będzie zakończenie prac nad nowym terminalem promowym. Nowy obiekt zapewni krótszy czas obsługi promów oraz zasilanie z nabrzeża energią elektryczną podczas postoju.
– Terminal pozwoli na obsługę co najmniej dwóch operatorów. Z naszymi planami sięgamy dalej. Zakładamy, że będzie możliwe operowanie również przez kolejnych operatorów, jeśli uda nam się powiększyć teren, który bezpośrednio przylega do tej inwestycji – mówił Maciej Bąk.
Długofalowo kluczowa dla rozwoju Gdyni będzie budowa Portu Zewnętrznego, m.in. z nowym terminalem kontenerowym.
– Wchodzimy w zasadniczy etap inwestycji. Ogłosiliśmy nabór na inwestorów prywatnych. Mamy trzech oferentów, którzy są zainteresowani dalszą rozmową z nami – wskazał Maciej Bąk.
Na funkcjonowanie Portu Zewnętrznego wpłyną inwestycje infrastrukturalne już dziś realizowane na terenie gdyńskiego portu. W planach jest także budowa Drogi Czerwonej łączącej Port Zewnętrzny z autostradą A1. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych to ponad 4 miliardy złotych.
TV Trwam News