Modernizacja i pogłębianie toru wodnego Świnoujście–Szczecin
W 2023 roku zakończy się modernizacja i pogłębianie toru wodnego Świnoujście–Szczecin. Dzięki wartej ponad miliard złotych inwestycji porty obsłużą dwukrotnie więcej ładunków i zapewnią więcej miejsc pracy w regionie.
Pandemia COVID-19 nie wpłynęła źle na procesy inwestycyjne w zespole portów Szczecin i Świnoujście. Wręcz przeciwnie – wskazała rzecznik Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Monika Woźniak-Lewandowska.
– Modernizacja i pogłębienie toru wodnego Świnoujście–Szczecin do głębokości technicznej 12,5 metra zbliża się ku końcowi. To jest absolutnie milowy krok w rozwoju portów. Aby inwestycja przyniosła spodziewany efekt, a więc żeby było więcej ładunków obsługiwanych w portach, my jako Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musimy dostosować nabrzeża portowe do nowej głębokości technicznej toru wodnego – mówiła Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Teraz terminale obsługują statki o zanurzeniu do 9 m i 15 cm z ładunkiem 25–30 tys. ton. Po zmianach do portu będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45–50 tys. ton i zanurzeniem 11 m. To jednak nie wszystko.
– W obydwu portach modernizowana jest infrastruktura techniczna: sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, a więc wszystko czego nie widać gołym okiem, a co wpływa na sprawne funkcjonowanie portu i spółek portowych – powiedziała Monika Woźniak-Lewandowska.
Projektem, który całkowicie zmieni strukturę przeładunków, jest budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. W jego sąsiedztwie powstaje także dodatkowe nabrzeże do redystrybucji gazu LNG i dodatkowe stanowisko rozładunkowo-załadunkowe do obsługi mniejszych jednostek.
– Pakiet inwestycyjny jest ogromny. Przekracza kwotę miliarda złotych. To nie wszystko, dlatego że drogi dojazdowe do portów w Szczecinie i Świnoujściu: kolejowe, kołowe są także modernizowane. Wspólnie z PKP PLK realizujemy projekt inwestycyjny związany z modernizacją szlaków kolejowych – oznajmiła rzecznik Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Projekty zakończą się w 2023 roku i wtedy do portów ma wkroczyć absolutnie nowa jakość obsługi ładunków.
TV Trwam News