Mierzeja: Most Południowy nad kanałem żeglugowym już otwarty; bliźniaczy Most Północny jest scalany
Turyści, wypoczywający na Mierzei, mogą już przejeżdżać Mostem Południowym nad budowanym kanałem żeglugowym; bliźniaczy Most Północny bliżej Zatoki Gdańskiej jest obecnie scalany, a gotowy ma być w IV kwartale tego roku.
⚓️ A oto pierwsze auto pokonujące Most Południowy, który został oddany do użytku. Turyści nie będą stali w korkach dzięki rozwiązaniom jakie wprowadzamy ✌️ #MierzejaWiślana #Przekop pic.twitter.com/0HzwmDmUC9
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) June 25, 2021
Mariusz Janczewski, zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix, opowiedział o technicznych szczegółach mostu.
To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Rozpiętość mostu wynosi 61 metrów, a 48 metrów to długość przęsła zlokalizowanego nad kanałem żeglugowym, którym będzie się odbywała żegluga mniejszych jednostek. Nie każda jednostka będzie wymagała otwarcia mostu. Prześwit między konstrukcją mostu a lustrem wody będzie wynosił 5,5 metra – wyjaśnił wicedyrektor. Dla potrzeb dużych jednostek most będzie otwierany.
Masa konstrukcji stalowej mostu wynosi 550 ton łącznie z przeciwwagami, czyli takimi elementami, które służą do wyważania konstrukcji podczas ruchu obrotu.
Jak wyjaśnił Mariusz Janczewski, most posadowiony jest na trzech podporach. Środkowa jest konstrukcji żelbetowej, w której umieszczone są wszystkie elementy hydrauliki i automatyki napędzające obrót mostu. Cykl otwierania i zamykania mostu będzie trwał 3 minuty.
https://twitter.com/MI_GOV_PL/status/1408440107506573313
Pod oddanym do użytku Mostem Południowym nie ma jeszcze zarysu kanału żeglugowego. Między podporą nr 2 obrotową a podporą 3 będą wkrótce prowadzone prace pogłębiarskie do 5 metrów w głąb. W przyszłym tygodniu „stara droga”, z której ruch samochodów został przełożony, będzie rozebrana i tam rozpocznie się wbijanie ścian stalowych i wykonanie mikropali, czyli elementów kotwiących ścianę w gruncie.
Jak wyjaśnił inż. Mariusz Janczewski, konstrukcja mostu wykonywana jest w wytwórni. Tam także wykonywany jest montaż próbny, by sprawdzić jej poprawność przed wysyłką na budowę. Po tym konstrukcja wysyłana jest na budowę w elementach i tam trwa scalanie mostu. Obecnie scalany jest drugi most – Północny. Stan zaawansowania tych prac wynosi 90 proc. Obiekt zostaje następnie pokryty substancją antykorozyjną i uzbrojony w elementy odwodnienia, automatyki i hydrauliki. Jesienią Most Północny ma być gotowy.
Między Mostem Południowym (otwieranym na stronę południową) a Północnym (który będzie otwierany na stronę północną) znajduje się Kapitanat Nowy Świat, z którego nadzorowany będzie w pełni automatyczny proces otwierania i zamykania mostów.
Oba mosty są ważnym elementem całej inwestycji, ponieważ po uruchomieniu kanału żeglugowego przez Mierzeję zapewnią swobodny przejazd samochodów. Auta nie będą stać w korkach, w momencie gdy kanałem będą przepływać jednostki.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
PAP