MEiN: Najważniejsze założenia reformy szkolnictwa wyższego zostały wdrożone
Przełom starego i nowego roku to moment, kiedy najważniejsze założenia reformy szkolnictwa wyższego zostały wdrożone i pozostał jedynie ostatni etap, czyli ocena sprawności ich działania – wskazuje Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tematem zajmuje się dziś sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży.
Wiceminister edukacji i nauki Wojciech Murdzek przedstawił posłom stan realizacji reformy, która została przygotowana przez poprzedniego ministra nauki, Jarosława Gowina.
Reforma wprowadziła poważne zmiany m.in. w ustroju uczelni i w sposobie ich finansowania oraz w trybie uzyskiwania doktoratu. Większą autonomię uzyskały władze poszczególnych uczelni. Zmieniono także zasady ewaluacji nauki.
Nowe statuty, regulaminy organizacyjne, wybory rektorów – to etap reformy, który udało się zakończyć. Odpowiedzialność za zarządzanie uczelnią przeniesiono na rektora.
– To idzie w połączeniu ze zwiększoną swobodą w kształtowaniu struktur organizacyjnych, z większą odpowiedzialnością i możliwościami, jeśli chodzi o rektora. Sądzę, że ten trudny czas zweryfikował, że to rozwiązanie zdało egzamin. Wielokrotnie pomagając uczelniom w różnych rozwiązaniach związanych z koronawirusem, mieliśmy poligon doświadczalny, gdzie praktycznie wszystkie uczelnie zdały egzamin nie tylko z przejścia na zdalne nauczanie, ale też na zdalne zarządzanie – wskazuje wiceminister Wojciech Murdzek.
W związku z epidemią koronawirusa, etap ewaluacji wprowadzonych zmian został przesunięty o rok. Resort edukacji zaznacza, że będzie to moment, w którym będą mogły być podjęte decyzje o korekcie niektórych założeń reformy.
Zuzanna Dąbrowska/RIRM