Ks. bp Lepa: Upadek czytelnictwa i tryumf „oglądactwa”
Media ikoniczne, jak telewizja, internet, wideo osiągają szczyty zainteresowania wśród społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży. Od pewnego czasu z upadkiem czytelnictwa idzie w parze tryumf „oglądactwa” – powiedział „Naszemu Dziennikowi” ks. bp Adam Lepa.
Na tej fali powstały w Polsce setki tytułów o charakterze kolorowych magazynów, które dominują na rynku prasowym – zauważa ks. bp Adam Lepa, członek Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski.
– Uzależnienie się od tego rodzaju prasy „wyzwala podatność na oddziaływanie manipulatorskie”. Wszak jego nośnikiem jest zasadniczo obrazek, który fascynuje pięknem kolorów i sławą reklamowanej gwiazdy; zaś tekstów, które mogłyby skłaniać do pogłębionego myślenia i trzeźwej oceny nie ma. Przed taką manipulacją mogą chronić ambitne pasje u młodego człowieka, wszczepianie od dziecka miłości do książki i krytyczne myślenie – powiedział ks. bp Adam Lepa.
Jak wskazuje ks. bp Lepa – przerażają dziś wypowiedzi badanych osób, które się chełpią tym, że nie przeczytały w ciągu roku ani jednej książki, choć jeszcze do niedawna przyznawano się do tego z zażenowaniem.
PAP/Nasz Dziennik/RIRM