fot. PAP/Radek Pietruszka

Kontrola nadawców telewizyjnych przez UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko Telewizji Polsat i czterem spółkom z Grupy Discovery.

Spółki z grupy Discovery i Telewizja Polsat zajmują się dystrybucją programów telewizyjnych. Takie programy są sprzedawane operatorom telewizyjnym, w tym sieciom kablowym. I to z ich strony wyszedł sygnał, że silniejsi nadawcy mogą nadużywać swojej pozycji na rynku. [czytaj więcej]

– Do Urzędu trafiło bardzo wiele skarg operatorów kablowych, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, dotyczących braku możliwości swobodnego wyboru oferty programów telewizyjnych – poinformował Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Sygnały od operatorów wskazywały na pogłębiającą się nierównowagę rynkową między nadawcami a operatorami. W konsekwencji płacą za to konsumenci. W przypadku operatorów nieopłacalne jest kupowanie pojedynczych kanałów. Mają oni ograniczone możliwości swobodnego tworzenia oferty dla swoich odbiorców, ponieważ są zmuszeni kupować wiele kanałów i umieszczać je w konkretnych pakietach sprzedawanych potem widzom.

– Powyższy stan jest konsekwencją polityki sprzedażowej nadawców, dystrybutorów telewizyjnych, czyli telewizji Polsat oraz spółek z grupy Discovery. Telewizja Polsat oferuje pakiet 28 programów, natomiast grupa Discovery pakiet co najmniej 6 programów – wyjaśnił Tomasz Chróstny.

Po tym, jak UOKiK przyjrzał się sytuacji, podjął decyzję o wszczęciu postępowania antymonopolowego.

– Przyjęty przez Telewizję Polsat i spółki z Grupy Discovery model sprzedaży programów, może stanowić niedozwolone wykorzystanie pozycji na rynku dystrybucji programów telewizyjnych – powiedział prezes UOKiK.

Działania podejmowane przez Grupę Discovery i Telewizję Polsat mogą utrudniać rozwój mniejszych nadawców. Z kolei konsumenci otrzymują ofertę, która odbiega od ich realnych potrzeb. Chcąc oglądać swoje ulubione programy, muszą zapłacić również za takie, które w ogóle ich nie interesują. Za nadużywanie dominującej pozycji przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

TV Trwam News

drukuj