Parkingi i myjnie wprowadzają w błąd swoich klientów
Prawie jedna czwarta skontrolowanych parkingów i myjni samochodowych nie informuje prawidłowo o cenach swoich usług. To wynik kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ubiegłym roku UOKiK przeprowadził kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone u blisko 23 proc. przedsiębiorców.
Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zwrócił uwagę, że na część przedsiębiorców nałożone zostały kary finansowe. Wskazał, iż kierowcy wjeżdżający na parking powinni być precyzyjnie informowani, ile zapłacą za czas postoju.
– W efekcie przeprowadzonych kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości, podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę około 40 tys. złotych. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług, musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu lub za jego umycie. Powinien móc wybrać dla siebie najkorzystniejszą ofertę – oznajmił Tomasz Chróstny.
Urząd przypomniał, że za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. złotych.
RIRM