Kondycja kolei samorządowych jest coraz lepsza
Sytuacja polskich kolei samorządowych jest coraz lepsza. Wzrost inwestycji w kolejach przyczynia się do wzrostu liczby pasażerów.
Kondycja kolei samorządowych w Polsce jest dziś bardzo dobra – ocenia prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień.
– Sądzę, że ostatnich 15 lat dla kolei samorządowych w Polsce to jest dobry okres – okres rozwoju i podnoszenia standardów funkcjonowania naszych spółek – wskazuje prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień.
Przykładem są tu chociażby Koleje Mazowieckie, funkcjonujące już od 15 lat.
– W ciągu tych 15 lat liczba pasażerów Kolei Mazowieckich wzrosła z 40 do 60 milionów. Warto podkreślić, że podobne wzrosty liczby pasażerów odnotowują nasi koledzy w innych spółkach samorządowych prowadzących przewozy na terenie Polski – zaznacza Robert Stępień.
Głównym wyzwaniem dla kolei samorządowych jest poprawa i ugruntowanie swojej pozycji rynkowej, głównie dzięki inwestycjom w tabor i obsługującą go infrastrukturę.
– W tej chwili około 40 proc. naszego taboru to jest tabor nowy, 60 proc. to tabor modernizowany. Dokonujemy ogromnego zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych w firmie Stadler. Po tym zakupie mniej więcej 60 proc. taboru Kolei Mazowieckich to będzie tabor nowy. Oznacza to, że nadal około 40 proc. taboru będziemy musieli wymienić, kupić, a zatem środki finansowe będą potrzebne także w przyszłości – podkreśla prezes Kolei Mazowieckich.
Kolej to jedna z najbardziej bezpiecznych i ekologicznych form transportu, dlatego takie inwestycje – choć kosztowne – są opłacalne w długofalowej perspektywie.
– Potrzebne są inwestycje w tabor, potrzebne jest powiększanie sieci transportu lokalnego. Potrzebny jest powrót na te stacje kolejowe, które w okresie ostatnich 2-3 dekad były zamykane, a zatem potrzebny jest powrót do aktywnej polityki transportowej, gdy idzie o rynek kolejowy – wskazuje Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.
Środki na koleje pozyskiwane są zarówno z krajowego, jak i unijnego budżetu.
TV Trwam News