Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jedną z kluczowych inwestycji dla Polski
To jedna z kluczowych inwestycji dla Polski, uniezależniająca nasz kraj od Rosji. Mowa o Kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną, który już wkrótce zostanie oddany do użytku.
„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej” – zaznacza Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
To 17 września. Data nieprzypadkowa i jakże symboliczna – zwraca uwagę wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
– 17 września, który odwraca historię. Mamy nadzieję, że właśnie odwraca historię, a więc te jednostki, które będą wpływały otworzą nową drogę wodną, która tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską. Z drugiej strony to jest ostatni akwen, ostatnie miejsce w Polsce, które cały czas podlegało ingerencji i interwencji strony rosyjskiej. W związku z tym ten 17 września – dla nas, Polaków, niezwykle ważny – będzie datą przepłynięcia pierwszych jednostek, zakończenia budowy i otwarcia nowej drogi wodnej – akcentuje Marek Gróbarczyk.
Jak na razie na akwen Zalewu Wiślanego można wpłynąć jedynie przez rosyjską Cieśninę Piławską. Uruchamiając Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną sytuacja ta się zmieni, a Polska tym samym uniezależni się od państwa Putina – zaznacza prof. Mieczysław Ryba.
– Jeśli mówimy o przekopie Mierzei Wiślanej, to jest jeden z projektów, który ma integrować i udrażniać komunikacyjnie państwo polskie, jego wszystkie tereny. To są rzeczy bardzo ważne, bo w ten sposób dopiero możemy mówić o pełnej integracji RP i wykorzystaniu wszystkich mocy gospodarczych, które przecież są – mówi prof. Mieczysław Ryba.
W ostatnich dniach Urząd Morski w Gdyni poinformował, że pomyślnie wypadły próby szczelności wrót śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Dzięki śluzie, po oddaniu do użytku nowej drogi wodnej, wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a jednostki pokonają różnicę poziomów wód w obu zbiornikach. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.
TV Trwam News