fot. flickr.com

Gliwicki Bumar szuka specjalistów

Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w Gliwicach w perspektywie około dwóch lat będą potrzebowały nowych specjalistów – sygnalizują przedstawiciele spółki. Na razie nie wiadomo ilu i jakich. Wykaże to proces przygotowań do realizacji kontraktu na modernizację czołgów Leopard.

Wartą 2 mld zł umowę ws. modernizacji 128 czołgów Leopard 2A4 podpisano 28 grudnia ub. roku między Polską Grupą Zbrojeniową, Inspektoratem Uzbrojenia MON i Zakładami Mechanicznymi Bumar Łabędy. Podwykonawcami są Wojskowe zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu, Przemysłowe Centrum Optyki w Warszawie, Zakłady Mechaniczne Tarnów i Zakłady Rosomak w Siemianowicach Śląskich.

Partnerem strategicznym jest niemiecka firma Rheinmetall, która dostarczy technologie. Po stronie polskiej liderem i integratorem jest Bumar-Łabędy, który ma otrzymać 500 mln zł zaliczki na wykonanie umowy. Kontrakt ma być zrealizowany w latach 2018-20. W modernizacji pierwszych sześciu wozów, dostarczanych w 2018 r., dominującą rolę ma odegrać partner niemiecki, potem proporcje mają się zmieniać – od 18. czołgu przeważający ma być udział polskiego przemysłu.

Piszący o ważnym dla gliwickiej spółki kontrakcie urząd tego miasta w swoim internetowym serwisie zacytował dyrektora zarządzającego Bumaru-Łabędy Wojciecha Patołę. Mówił on, że choć do realizacji nowego projektu Zakłady przede wszystkim wykorzystają potencjał własnych pracowników, konieczne będzie zwiększenie zatrudnienia – o osoby z nowymi kwalifikacjami.

Obecnie w Bumarze-Łabędach pracuje 800 osób, a w spółkach zależnych kolejnych ok. 400; łącznie jest ich nieco ponad 1,2 tys. Obecnie rozpoczynany w Zakładach proces przygotowawczy obejmie m.in. transfer technologii, przygotowanie infrastruktury, szkolenia, proces weryfikacji technicznej, remonty i modernizację serii pilotażowej.

128 Leopardów 2A4 z nadwyżek Bundeswehry zostało dostarczonych Polsce w latach 2002-03. W 2013 r. z nadwyżek Bundeswehry zamówiono kolejnych 119 używanych czołgów Leopard 2 (14 w wersji A4 i 105 w wersji A5) – ostatnia partia Leopardów 2A5 dotarła do Polski 30 listopada 2015 r. Na razie nie ma planów modernizacji czołgów 2A5.

PAP/RIRM

drukuj