fot. PAP/Andrzej Jackowski

Ćwiczenia Marynarki Wojennej pod kryptonimem „Strażnik Bałtyku-25”

W poniedziałek na Morzu Bałtyckim odbywają się ćwiczenia Marynarki Wojennej pod kryptonimem „Strażnik Bałtyku-25”. Ich głównym celem jest doskonalenie procedur współpracy i zgrywanie sił przeznaczonych do reagowania w sytuacji zagrożeń militarnych i niemilitarnych z kierunku morskiego.

Rzecznik prasowy Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, Czesław Cichy, w przesłanym komunikacie poinformował, że scenariusz ćwiczenia „Strażnik Bałtyku-25” zakłada naruszenie przez jeden ze statków strefy bezpieczeństwa platform wiertniczych oraz podjęcie nieudanej próby kontroli jednostki przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Dodał, że dojdzie też do wyrzucenia za burtę ładunku z nieznaną zawartością.

„W efekcie stawianego oporu i braku współpracy ze służbami do wsparcia działań wezwana zostanie Marynarka Wojenna. Jej zadaniem będzie rozpoznanie zagrożenia, zatrzymanie jednostki, zlokalizowanie i zidentyfikowanie wyrzuconego do wody ładunku oraz zabezpieczenie wejścia na pokład statku grup abordażowych, co w efekcie końcowym ma umożliwić funkcjonariuszom Straży Granicznej przeprowadzenie działań kontrolnych” – wyjaśnił Czesław Cichy.

Celem odbywających się w poniedziałek ćwiczeń jest doskonalenie procedur działania oraz współpracy w zakresie reagowania na militarne i niemilitarne zagrożenia morskiej infrastruktury krytycznej. W manewrach uczestniczą wydzielone siły 3. Flotylli Okrętów, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, Brygady Lotnictwa MW, Wojsk Specjalnych, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, a także przedstawiciele Urzędu Morskiego. Całością ćwiczenia dowodzi Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego w Gdyni.

Czesław Cichy podkreślił, że Marynarka Wojenna od 2022 r. prowadzi operację „Zatoka”, która rozpoczęła się w reakcji na pojawiające się incydenty i zagrożenie ciągłości funkcjonowania morskiej infrastruktury krytycznej. Jej celem jest monitoring żeglugi, identyfikacja zagrożeń i obserwacja akwenów, na których znajdują się kluczowe dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego obiekty oraz instalacje.

W celu podniesienia skuteczności prowadzonych działań Siły Zbrojne RP współpracują w tym obszarze z Morskim Odziałem Straży Granicznej, administracją morską oraz operatorami gazociągów, podwodnych kabli energetycznych i telekomunikacyjnych.

„Budowanie świadomości sytuacyjnej odbywa się 24 godziny na dobę w ścisłej współpracy z państwami sojuszniczymi, co zwiększa efektywność działań i podnosi poziom bezpieczeństwa na morzu” – dodał Czesław Cichy.

Okręty zaangażowane w operację monitorują rejony, gdzie znajduje się newralgiczna dla Polski infrastruktura. Śledzą ruch innych jednostek, starając się zwracać uwagę na wszelkie podejrzane zachowania.

„Chodzi na przykład o sytuacje, gdy jednostka przemieszcza się bez włączonego transpondera AIS, który pozwala pozyskać informacje o jej pochodzeniu, kursie i docelowym porcie, lub kiedy przez dłuższy czas, a do tego bez wyraźnego celu, dany statek przebywa w okolicach platform wydobywczych, gazociągów czy podmorskich kabli” – podał.

W operację zaangażowane są samoloty Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz jednostki Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Ułożone na dnie instalacje monitorowane są przez specjalistyczne pojazdy podwodne, w które wyposażone są m.in. nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II. Do realizacji tego typu zadań można wykorzystać bezzałogowe pojazdy Hugin wyposażone w oprogramowanie Pipe Tracking. Dzięki niemu w ciągu doby każdy z nich może zlustrować nawet 100-kilometrowy odcinek rurociągu i jednocześnie dostarczyć wysokiej jakości zdjęcia. Do prowadzenia podobnych inspekcji przystosowane zostały także bezzałogowe pojazdy typu Gavia.

Rzecznik COM-DKM podał, że na Bałtyku każdej doby przebywa ok. 3 tys. różnego rodzaju jednostek pływających. Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest blisko 140 mln ton ładunków rocznie, w tym surowce strategiczne, jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związane z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet do 10 proc. całości budżetu państwa. To przykłady stale rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z polskiego punktu widzenia Bałtyk wraz ze znajdującą się na nim infrastrukturą – gazoportem, naftoportem, setkami kilometrów gazociągów, kabli energetycznych i telekomunikacyjnych oraz przyszłymi morskimi farmami wiatrowymi – stanowi klucz do zapewnienia surowcowego, energetycznego i komunikacyjnego bezpieczeństwa państwa oraz całego regionu.

Czesław Cichy wskazał, że powyższe czynniki w dużej mierze wpływają na scenariusze ćwiczeń polskiej Marynarki Wojennej czy NATO, które w reakcji na uszkodzenie gazociągów Nord Stream postanowiło wzmocnić ochronę infrastruktury podwodnej, tworząc w sojuszniczym dowództwie sił morskich (MARCOM) specjalną komórkę koordynującą działania związane z ochroną podmorskiej infrastruktury.

Wyjaśnił, że Marynarka Wojenna skupia się na prowadzeniu manewrów oraz operacji związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania i wsparcia sojuszniczego.

Cichy podkreślił, że coraz więcej ćwiczeń obejmuje też działania okrętów i lotnictwa na rzecz ochrony morskiej infrastruktury krytycznej, której celem jest zapobieganie ewentualnym aktom sabotażu. Ćwiczenia o takim charakterze są kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu oraz zapewnienia nieprzerwanych dostaw surowców energetycznych, energii elektrycznej i komunikacji.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl