BGŻ naruszył przepisy prawa bankowego

Bank BGŻ naruszył zbiorowe interesy konsumentów, a także przepisy prawa bankowego, ustawy, która reguluje podstawowe kwestie związane z działalnością banków – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowanie przeciwko Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu. Podstawą do podjęcia działań była kontrola przeprowadzona przez prezes UOKiK dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych; służących dobrowolnemu oszczędzaniu na emeryturę.

Bank m.in. nie wymienił sytuacji, które dawałyby mu prawo do zmiany regulaminu.

Ponadto nie określił precyzyjnie przesłanek wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązana również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie – powiedziała Agnieszka Majchrzak, z departamentu Współpracy i Komunikacji Społecznej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wzorce indywidualnych kont emerytalnych banku BGŻ naszym zdaniem zawierały postanowienia, które mogły naruszyć konsumentów. Nasze postępowanie nie dotyczyło rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego BGŻ. Ich cechą jest to, że przez 10, 15 a nawet 20 lat nie może korzystać ze środków, które odkłada, ponieważ są one do jego dyspozycji wtedy, kiedy osiągnie wiek emerytalny. Zakwestionowaliśmy m.in. postanowienie, które nie wymieniało sytuacji dającej prawo bankowi do zmiany regulaminu. Stwierdziliśmy, że bank BGŻ nie określił precyzyjnie powodów wypowiedzenia umowy – poinformowała Agnieszka Majchrzak.

W przypadku indywidualnych kont emerytalnych w postaci rachunku bankowego, prawo bankowe nakazuje określanie przyczyn wypowiedzenia kontraktu przez bank, dzięki czemu taka umowa jest dla konsumenta bardziej pewna.

Kontrakt, który podpisał konsument mógłby zostać rozwiązany również z innych przyczyn, które byłyby mu nieznane i nie były wskazane w podpisywanej wcześniej umowie. Naszym zdaniem konsekwencje wypowiedzenia umowy powinny być określone w sposób jasny; w sposób precyzyjny. Tak, aby każdy konsument wiedział w jakich sytuacjach umowa mogłaby zostać wypowiedziana. Na bank BGŻ nałożyliśmy karę ponad miliona złotych. Bank także przestał stosowania wszystkich kwestionowanych postanowień i odwołał się od decyzji do sądu dodała Agnieszka Majchrzak.

 

Wypowiedź Agnieszki Majchrzak


Pobierz Pobierz
 

 

RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl