[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale róbmy to osobiście
Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale lepiej robić to osobiście. Możemy korzystać z bankowości elektronicznej, jednakże za każdym razem sprawdzajmy, czy w adresie strony internetowej nie ma nawet najmniejszej literówki. Korzystajmy ze sprawdzonych kanałów komunikacyjnych. Unikajmy sytuacji, w której cokolwiek przekazujemy czy uwzględniamy jakiekolwiek elementy z rzekomym pracownikiem banku – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w „Polskim punkcie widzenia” na antenie TV Trwam.
Cały świat boryka się z kryzysem ekonomicznym i gospodarczym. To jednocześnie wzmożony czas pracy wszelakich oszustów. [czytaj więcej] Prezes UOKiK wskazał, co możemy zrobić, żeby chronić siebie i swoje oszczędności.
Uważaj na oszustów, którzy podstępem próbują uzyskać dostęp do twojego konta:
❗️Nie podawaj loginu ani hasła
❗️Nie instaluj żadnych aplikacji
❗️Nie klikaj w linki czy załączniki w e-mailach, SMS-ach, na komunikatorach
❗️Pamiętaj o programie antywirusowym i aktualizacji systemu pic.twitter.com/2l5gchst4O— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 18, 2022
– Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale lepiej robić to osobiście. Możemy korzystać z bankowości elektronicznej, jednakże za każdym razem sprawdzajmy, czy w adresie strony internetowej nie ma nawet najmniejszej literówki. Korzystajmy ze sprawdzonych kanałów komunikacyjnych. Unikajmy sytuacji, w której cokolwiek przekazujemy czy uwzględniamy jakiekolwiek elementy z rzekomym pracownikiem banku. Zwracajmy także uwagi na wszelkie wiadomości tekstowe, SMS-y. Zachowujmy daleko idącą czujność – powiedział Tomasz Chróstny.
Jeśli oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z twojego konta, jak najszybciej zgłoś taką transakcję do banku, zmień dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej i zastrzeż kartę. Zawiadom policję. W sporze z bankiem poproś o pomoc @RzecznikFin pic.twitter.com/Q2Pxn7111X
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 18, 2022
Banki także mają obowiązek zabezpieczenia naszych środków.
– Widzimy niestety, że banki nie stosują się do przepisów prawa tak, jak powinny to robić. Mam tutaj na myśli kradzieże z kont bankowych. To coś, co profesjonalnie określa się jako transakcje nieautoryzowane. Przepisy ustawy, które implementowały europejską dyrektywę, wyraźnie odzwierciedlają treść wynikającą z dyrektywy, że uwierzytelnienie transakcji – które jest czynnością techniczną potwierdzającą dostęp do konta – jest czymś innym od autoryzacji, czyli naszej woli do tego, aby doszło do określonej transakcji płatniczej – mówił gość TV Trwam.
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK: – Banki powinny dużo sprawniej rozwijać mechanizmy, które pozwalałyby identyfikować i odpowiednio wcześniej reagować na podejrzane operacje, choćby wykorzystując dotychczasową historię zleceń klienta czy biometrię behawioralną. pic.twitter.com/URSJY49G1g
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 18, 2022
Jeśli dojdzie do nieautoryzowanej transakcji z naszego konta, bank musi oddać nam pieniądze.
– Wyjątkiem jest sytuacja, w której zgłoszenie ma miejsce ponad 13 miesięcy po tym, jak doszło do transakcji, którą konsument wskazuje jako tą, która mogła być nieautoryzowana. Z drugim wyjątkiem mamy do czynienia, gdy bank podejrzewa, iż jest to próba oszustwa i zgłosi ten fakt organom ścigania – przypomniał prezes UOKiK.
Z konta bez twojej zgody zniknęły pieniądze, zgłosiłeś to do banku, a ten odmówił zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji? Mimo ustawowego obowiązku banki nie zwracają środków lub w przypadku kredytu – zmuszają konsumentów, którzy padli ofiarami oszustów, do jego spłacania. pic.twitter.com/EKhxE63WhQ
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 18, 2022
Banki są tymi podmiotami, które bardzo chętnie korzystają ze zdobyczy technologicznych, aby zaoferować nam swoje dodatkowe usługi.
– Banki oferują jakiś kredyt konsumencki, jakieś zakupy na raty, jakąś pożyczkę czy jakieś ubezpieczenie. Chcielibyśmy, żeby banki równie odpowiedzialnie podchodziły do zabezpieczenia naszych środków, aby nie było sytuacji, w której banki dostrzegają, że osoba, która nigdy nie dokonywała transakcji zagranicznych czy jest osobą starszą, iż taka osoba nagle zmienia kanały dostępowe, zaciąga pożyczki i te środki wysyłka poza granice, żeby banki nie reagowały i uznały, iż wszystko jest w porządku, bo dane hasłowe były wskazane prawidłowo. Chcemy, żeby banki z jednej strony prawidłowo wykonywały swoje obowiązki prawne, a z drugiej strony wykorzystywały narzędzia, które mają, żeby zabezpieczyć nas jako konsumentów – podsumował Tomasz Chróstny.
#Banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed jej wystąpienia – do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wynika to z art. 46 ustawy o usługach płatniczych. pic.twitter.com/0ee4TzAkuF
— UOKiK (@UOKiKgovPL) July 18, 2022
radiomaryja.pl