fot. pixabay.com

[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale róbmy to osobiście

Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale lepiej robić to osobiście. Możemy korzystać z bankowości elektronicznej, jednakże za każdym razem sprawdzajmy, czy w adresie strony internetowej nie ma nawet najmniejszej literówki. Korzystajmy ze sprawdzonych kanałów komunikacyjnych. Unikajmy sytuacji, w której cokolwiek przekazujemy czy uwzględniamy jakiekolwiek elementy z rzekomym pracownikiem banku – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w „Polskim punkcie widzenia” na antenie TV Trwam.

Cały świat boryka się z kryzysem ekonomicznym i gospodarczym. To jednocześnie wzmożony czas pracy wszelakich oszustów. [czytaj więcej] Prezes UOKiK wskazał, co możemy zrobić, żeby chronić siebie i swoje oszczędności.

– Każdy z nas może bardzo wiele zrobić, żeby zabezpieczyć się przed oszustami. Pamiętajmy, że nawet jeśli rozmawiamy z pracownikami banku, to nie komunikujmy się z nimi drogą telefoniczną, ale lepiej robić to osobiście. Możemy korzystać z bankowości elektronicznej, jednakże za każdym razem sprawdzajmy, czy w adresie strony internetowej nie ma nawet najmniejszej literówki. Korzystajmy ze sprawdzonych kanałów komunikacyjnych. Unikajmy sytuacji, w której cokolwiek przekazujemy czy uwzględniamy jakiekolwiek elementy z rzekomym pracownikiem banku. Zwracajmy także uwagi na wszelkie wiadomości tekstowe, SMS-y. Zachowujmy daleko idącą czujność – powiedział Tomasz Chróstny.

Banki także mają obowiązek zabezpieczenia naszych środków.

– Widzimy niestety, że banki nie stosują się do przepisów prawa tak, jak powinny to robić. Mam tutaj na myśli kradzieże z kont bankowych. To coś, co profesjonalnie określa się jako transakcje nieautoryzowane. Przepisy ustawy, które implementowały europejską dyrektywę, wyraźnie odzwierciedlają treść wynikającą z dyrektywy, że uwierzytelnienie transakcji – które jest czynnością techniczną potwierdzającą dostęp do konta – jest czymś innym od autoryzacji, czyli naszej woli do tego, aby doszło do określonej transakcji płatniczej – mówił gość TV Trwam.

Jeśli dojdzie do nieautoryzowanej transakcji z naszego konta, bank musi oddać nam pieniądze.

– Wyjątkiem jest sytuacja, w której zgłoszenie ma miejsce ponad 13 miesięcy po tym, jak doszło do transakcji, którą konsument wskazuje jako tą, która mogła być nieautoryzowana. Z drugim wyjątkiem mamy do czynienia, gdy bank podejrzewa, iż jest to próba oszustwa i zgłosi ten fakt organom ścigania – przypomniał prezes UOKiK.

Banki są tymi podmiotami, które bardzo chętnie korzystają ze zdobyczy technologicznych, aby zaoferować nam swoje dodatkowe usługi.

– Banki oferują jakiś kredyt konsumencki, jakieś zakupy na raty, jakąś pożyczkę czy jakieś ubezpieczenie. Chcielibyśmy, żeby banki równie odpowiedzialnie podchodziły do zabezpieczenia naszych środków, aby nie było sytuacji, w której banki dostrzegają, że osoba, która nigdy nie dokonywała transakcji zagranicznych czy jest osobą starszą, iż taka osoba nagle zmienia kanały dostępowe, zaciąga pożyczki i te środki wysyłka poza granice, żeby banki nie reagowały i uznały, iż wszystko jest w porządku, bo dane hasłowe były wskazane prawidłowo. Chcemy, żeby banki z jednej strony prawidłowo wykonywały swoje obowiązki prawne, a z drugiej strony wykorzystywały narzędzia, które mają, żeby zabezpieczyć nas jako konsumentów – podsumował Tomasz Chróstny.

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl